بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/03/24 - 06:02
  • - تعداد بازدید: 206
  • - تعداد بازدیدکننده: 204
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بازدید مستعدان‌برتر‌ از بقعه شیخ صفی‌الدین و موزه مردم‌شناسی اردبیل

برنامه بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و موزه مردم‌شناسی استان اردبیل به همت بنیاد نخبگان استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر جامعه نخبگانی با ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری بوم‌اقلیم و به منظور خودآگاهی ملی و حس دلبستگی به میهن، برنامه بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و موزه مردم‌شناسی استان اردبیل به همت بنیاد نخبگان استان برگزار شد.

در این برنامه عنوان شد: بقعه شیخ صفی از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌‌رود که در ابتدا به‌ عنوان خانقاه و عبادتگاه استفاده می‌‌شد و بعدها پیکر شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی و تعدادی از بزرگان صفوی همچون شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه)، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه تهماسب) و کشته‌‌شدگان جنگ‌ های شیروان و چالدران در این محل به خاک سپرده شده است. این مجموعه منحصربه‌ فرد در سال ۱۳۱۰ در میان آثار ملی ایران قرار گرفت و تنها اثر ثبت جهانی اردبیل به شمار می‌‌رود که در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ هجری شمسی) در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بناهایی از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ هجری قمری (۷۱۴ تا ۱۰۰۸ هجری شمسی) در این مجموعه ساخته شده‌‌اند که از نظر معماری، تزیینات، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و غیره، شکوه معماری مذهبی از دوره ایلخانی تا صفوی را به نمایش می‌‌گذارند.

در ادامه افزوده شد: موزه مردم‌شناسی اردبیل در تاریخی‌ترین میدان شهر اردبیل به نام میدان عالی‌قاپو قرار گرفته است. در این میدان مهمترین بناهای تاریخی را خواهید دید که شهرت جهانی دارند و در گوشه و کنار این میدان آثار تاریخی متعددی از زمان پیش از صفویه به یادگار مانده‌اند. این حمام دارای سه بخش اصلی است که عبارتند از سربینه و گرم‌خانه و چالحوض. قسمت میانی سربینه به شکل مربع است که با طاقی مرتفع پوشانده شده است. سکوهایی نیز در این حمام وجود دارند که یادگاری از دوره پهلوی هستند. طاق سربینه و انتهای آن نیز پوشیده از نقش گیاهان و تصاویر مختلفی است که این فضا را رنگین و مجلل کرده است. حوض هشت گوش نیز با جوی‌هایی تا لبه سکوها امتداد دارد که پس از شستن پا به سکوها پا بگذارند.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 159621
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین