بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/12/16 - 13:08
  • - تعداد بازدید: 435
  • - تعداد بازدیدکننده: 138
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی مطرح شد:

سعادت: برقراری ارتباط نظام‌مند میان بنیاد ملی نخبگان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضرورت دارد/ بروجردی: مستعدان برتر می‌توانند با معرفی‌نامه بنیاد به عضویت کتابخامه ملی درآیند

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور همکاری‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و اشتراک‌گذاری تجربیات و منابع اطلاعاتی، به امضا رسید.

~/Asset/News/News/Image/indexkjhkjh.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعاریف نخبگی و استعدادبرتر در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، گفت: مستعدان‌برتر به فضایی مناسب برای نقش‌آفرینی در کشور نیاز دارند؛ به همین دلیل بستر مناسب برای فعالیت این افراد باید فراهم شود.



وی با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگانی، بر لزوم مهاجرت‌نخبگانی معکوس اشاره کرد و افزود: هویت بخشی عامل مهمی در ماندگاری استعدادها است؛ بطوریکه چنانچه پیوند فرهنگی افراد با هویت ایرانی و اسلامی بیشتر شود، بی‌تردید زمینه مهاجرت معکوس فراهم خواهد شد و این افراد در چرخة خدمت‌رسانی به جامعة بومی قرار می‌گیرند.



سعادت‌فومنی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط نظام‌مند بنیاد ملی نخبگان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تصریح کرد: آشنایی مستعدان‌برتر با این مجموعه می‌تواند به اشکال مختلفی از جمله بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی صورت گیرد که البته این مهم نیازمند بستر لازم است.



وی درباره همکاری بنیاد ملی نخبگان با معاونت پژوهشی و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: بنیاد ملی نخبگان در تولید محتوا و ترویج داشته‌های پژوهشی برای مستعدان‌برتر، آمادگی همکاری با این سازمان را دارد.



قائم‌مقام رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برگزاری برنامه‌های تکریم از مفاخر بومی، یادآور شد: برگزاری این برنامه‌ها نقش مهمی در الگوسازی برای نسل جوان و مستعد دارد؛ به همین منظور بیش از ۱۰۰ برنامه در شهرهای مختلف کشور برای تکریم صاحبان علم برگزار شده است.



وی تصریح کرد: ماندگار کردن صاحبان علم و نخبگان، یکی از اقداماتی است که می‌تواند به عنوان رسالت مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان مطرح شود.



سعادت‌فومنی با اشاره به اجرای طرح شهید احمدی‌روشن، اضافه کرد: یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان، مشارکت دادن استعدادهای‌برتر در حل مسائل تعریف‌شدة کشور در قالب هسته‌های مسئله‌محور است که این تفاهم‌نامه می‌تواند نقش بسزایی در بهبود عملکرد این طرح داشته باشد.



اشرف بروجردی؛ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بر اساس دستورالعمل، عضویت در کتابخانه ملی ایران مستلزم دارا بودن مدرک کارشناسی‌ارشد به بالا است اما مستعدان از این امر مستثنی هستند و با معرفی نامه بنیاد ملی نخبگان می‌توانند به عضویت کتابخامه ملی درآیند.



وی به تعاملات مطلوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دستگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا بسیاری از منابع این سازمان دیجیتال‌سازی شدند و سامانه «سنا» برای دسترس‌پذیر شدن اطلاعات مربوط به نشریات راه‌اندازی شد. در این سامانه نشریات از زمان قاجار تا امروز بارگذاری و منتشر شده‌اند.



وی یادآور شد: باید با مراکز علمی تعاملات علمی صورت گیرد و بر همین اساس معاونت پژوهشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تعریف شده و در تلاش برای پربار کردن منابع علمی است تا در نهایت این منابع در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.



رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: استفاده از اسناد به عنوان مستندات در مطالعات و تحقیقات پژوهشی اهمیت بسیاری دارد، اما از مقوله سند در پژوهش ها استفاده درست نمی‌شود؛ این درحالیست که سند به عنوان یکی از داشته‌های تحقیقی کاربرد زیادی برای محققان دارد زیرا اگر اسناد مورد استفاده قرار گیرند، بی‌تردید نتایج بهتری حاصل می‌شود.



بروجردی اضافه کرد: دغدغه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آوردن کتابخانه به دل دستگاه‌ها و مراکز علمی است و یکی از اهداف انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با بنیاد ملی نخبگان توجه به همین مسئله است.



وی به امکانات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای حضور نخبگان، پژوهشگران و محققان اشاره کرد و گفت: در این سازمان برای اساتید اتاق پژوهشی در نظر گرفته شده است و می‌توانند در فضایی آرام تحقیقات خود را انجام دهند؛ ضمن اینکه اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز فضای مناسبی برای طرح مباحث علمی را فراهم کرده است.



رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 34 هزارکتاب خطی، ۲۸ هزار کتاب کودک و ۱۶۰ هزار پایان‌نامه در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بارگذاری شده است و پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه تعداد ۱۷۰۰ مراجعه‌‎کننده به کتابخانه ملی ایران مراجعه می‌کردند که امروز با شرایط کرونایی، روزانه ۹۰۰ نفر به طور میانگین به کتابخانه ملی ایران مراجعه می‌کند البته در ابتدای شیوع ویروس کرونا ظریت پذیرش رابه یک‌سوم کاهش داد.



آریا الستی؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در میان دانشگاهیان و اهالی علم و پژوهش به شکل جامعی معرفی و شناسانده نشده و از ظرفیت‌های این سازمان ملی اطلاعات کاملی در دست نیست.



وی افزود: لازم است خدمات و اطلاعات این سازمان به نحو شایسته در اختیار نخبگان قرار گیرد و دسترسی به منابع بیش از گذشته فراهم شود.



در ادامه، حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نیز اظهار داشت: در راستای این تفاهم‌نامه همکاری، اجرای برنامه‌های بازدید برای دانشجویان می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود؛ علاوه بر آن،  برای پیشبرد فرایندهای الکترونیکی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز می‌توان از ظرفیت مستعدان‌برتر بهره‌مند شد.



منصور انبیا؛ معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان نیز به اهمیت و ارزش کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: امید است با امضای این تفاهم‌نامه همکاری، بتوان مسیر را برای تعاملات بیشتر نخبگان با کتابخانه ملی ایران هموارتر کرد.



داوود طالبی؛ سرپرست دفتر راهبری اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در راستای همکاری‌های تخصصی، حرفه‌ای، علمی و پژوهشی منعقد شده بنابراین اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.



وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اجرایی کردن سند «میثاق‌های نظام نخبگان» در سال اول، دوم و سوم جزو سازمان‌‎های بسیار موفق از جهت تهیه و انطباق برنامه‌های خود با سند راهبردی کشور در امور نخبگان بود و امسال نیز این سازمان در جایگاه بسیار خوبی در مقایسه با دستگاه‌های دیگر قرار گرفته است.



طالبی تصریح کرد: امید است سند راهبردی کشور در امور نخبگان و نیز میثاق‌های نظام نخبگانی به عنوان حٌسن شروع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ثبت ملی برسد.
  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 156236
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین