بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/04/06 - 13:16
  • - تعداد بازدید: 190
  • - تعداد بازدیدکننده: 182
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
برگزیده جایزه علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان:

نخبگان ایران با عمل نشان دادند همیشه شرایط مانند گذشته نمی‌ماند/ پرچم کشورمان را در زمینه‌های علمی بالا می‌بریم

حسین بهاروند پدر دانش سلول‌های بنیادی در ایران گفت: آن زمانی که خیلی‌ها در خارج و حتی داخل می‌گفتند ایران زیر ساخت‌های علمی لازم برای تحقیقات در عرصه‌های برتر علمی و ورود به فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی را ندارد، نخبگانی همچون دکتر سید علی ملک حسینی و دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشگاه رویان بودند که با عمل نشان دادند که همیشه شرایط مانند گذشته نمی‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ حسین بهاروند پدر دانش سلول های بنیادی در ایران و رییس موسسه رویان ابوعلی سینا درباره راه‌اندازی این مؤسسه گفت: جهت‌گیری سیاست‌ها و فعالیت دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات کشور نقش بسزایی در برنامه‌های توسعه جوامع مختلف دارد و بر همین اساس توسعه و نوسازی نظام‌های دانشگاهی از اهداف مهم نظام آموزش عالی‌ست.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در بسیاری از نظام‌های آموزش عالی در جوامع توسعه یافته یا در حال توسعه به منظور همسویی هر چه بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی بومی منطقه‌ای و بین‌المللی به تغییر نقش سنتی خود که صرفاً آموزش و تولید دانش است اهتمام ورزیده و به سمت دانشگاههای نسل سوم در حرکت هستند که افزون بر آموزش، تولید دانش و خلق، ایده‌ها آن را به عمل نیز تبدیل می‌کنند.

بهاروند مأموریت کانونی دانشگاه نسل سوم را کارآفرینی و کمک به حل مسائل جامعه با رویکرد علمی نظام یافته مساله محور و در تعامل با محیط بیرونی دانست و یادآور شد: برنامه‌های توسعه‌ای کشورها از طریق توسعه دانش‌محور مأموریت‌های جدیدی را برای دانشگاه‌ها ترسیم کرده؛ رسیدن دانشگاه به این مأموریت‌های مهم مستلزم برخورداری از برخی ویژگی‌ها و شاخص‌های دیگری است که بدون دستیابی به آنها شکل‌گیری دانشگاه با هدف گذاری کارآفرینانه تقریبا ناممکن است.

پدر دانش سلول های بنیادی در ایران ادامه داد: تلاش برای رقابت و گسترش بین‌المللی، اجرای پژوهش‌های میان رشته‌ای، گسترش زیرساخت‌های آموزش مجازی و مبتنی بر شبکه و حرکت به سمت برخورداری از ویژگی‌های فرهنگ تعاملات بین‌المللی از جمله مهمترین پیش‌نیازهای ایجاد و توسعه دانشگاه نسل سوم است.

به گفته او به منظور تأسیس دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا در حوزه‌های علوم تجربی و پزشکی مهندسی و علوم پایه در مرکز خیریه پیوند اعضا ابو علی سینا شیراز و با توجه به نیازمندی به ایجاد زیست بوم مستقل فناوری و توسعه‌ هاب فناوری در جنوب و مرکز کشور، دره فناوریهای ابوعلی سینا در قالب موسسه رویان ابوعلی سینا در کنار دانشگاه ابوعلی سینا ایجاد شد.

آن طور که بهاروند گفت نطفه موسسه رویان ابو علی سینا در قالب همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مرکز پیوند اعضاء ابو علی سینا در مهرماه ۱۴۰۱ شکل گرفت و با حمایت‌های همه جانبه استادان گرانقدر دکتر محمد هادی ایمانیه، دکتر ملک حسینی و خیرین و مساعدت‌های بی دریغ خانواده رویان جهاد دانشگاهی یافت و رخت هویت پوشید.

وی اضافه کرد: موسسه خیریه رویان ابو علی سینا زیست‌بومی است که نه تنها یک مرکز درمانی و تشخیص پیشرفته که صد البته یک بستر تحقیق و توسعه کارآمد و به روز به عنوان مکمل دانشگاه بین‌المللی ابو علی سینا و یک شتاب دهنده پیشرو در جهت کارآفرینی‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های میان رشته‌ای از طریق راه‌اندازی و مشارکت در تأسیس مراکز استارتاپی خواهد بود.

بهاروند با بیان اینکه تمام درآمدهای این موسسه صرف تحقیق و توسعه و تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان خواهد شد، گفت: رویان ابو علی سینا نقش مهمی در جذب محققین جوان و نخبه به عنوان هسته اولیه داشته و مسیری قابل اطمینان جهت جذب نخبگان و مهاجرت معکوس افراد نخبه به داخل کشور است.

رییس موسسه رویان ابوعلی سینا گفت: این موسسه در حال حاضر شامل مرکز خدماتی پزشکی باروری شکیبا و مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا است.

وی اعلام کرد: درصدد هستیم که در گام بعدی افزون بر مرکز سلولهای بنیادی مرکز ملی پارکینسون را با کمک مردم عزیز کشورمان تاسیس کنیم چراکه بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی است که زیر مجموعه بیماری‌های اختلالات حرکتی است.

بهاروند خطاب به مردم گفت: یادمان باشد که آن زمانی که زوج‌های نابارور کشورمان برای درمان به خارج می‌رفتند یا اینکه در غم خودشان می‌سوختند و می‌ساختند، آن زمانی که بیماران نیازمند پیوند کبد کشورمان به خارج می‌رفتند و یا از عدم ادامه درمان ناامید می‌شدند آن زمانی که خیلی‌ها در خارج و حتی داخل می‌گفتند ایران کشوری عقب مانده است و زیر ساخت‌های علمی لازم برای تحقیقات در عرصه‌های برتر علمی و ورود به فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی را ندارد، جوانانی همچون دکتر سید علی ملک حسینی و دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشگاه رویان بودند که با عمل نشان دادند که همیشه شرایط مانند گذشته نمی‌ماند.

او ادامه داد: پس ما نیز امروز حرکت می‌کنیم و با راه‌اندازی مراکزی چون مرکز ملی درمان پارکینسون که دارای روش‌های نوین نظیر پیوند سلول‌های بنیادی است نه تنها سبب ایجاد امید و کاهش درد شویم بلکه بتوانیم پرچم کشورمان را در زمینه‌های علمی بالا ببریم.

بهاروند گفت: رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد ساختار و زمینه انجام خدمات خوبی است و بدون شک حمایت و کمک مالی سازمان‌ها و خیرین موجب سرعت بخشیدن و نیل به اهداف مورد نظر در این عرصه می‌شود.


***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172043
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین