بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/04/25 - 12:18
  • - تعداد بازدید: 510
  • - تعداد بازدیدکننده: 492
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سخنگوی شورای نگهبان:

پژوهشکده شورای نگهبان ارتباط مستمر با نخبگان دارد

طحان نظیف درباره راه ارتباط نخبگان با شورای نگهبان گفت: به غیر از اعضا که نامه و درخواست دریافت می‌کنند پژوهشکده شورای نگهبان ارتباط مستمر با نخبگان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ هادی طحان نظیف در بخشی از نشست خبری این هفته خود آخرین مصوبات دولت و مجلس اعم از  ۹ طرح و لایحه و ۲ اساسنامه و ۳۵ پاسخ به استعلامات ارسالی از دیوان عدالت اداری را  تشریح کرد.

وی ادامه داد: دولت محترم در تهیه لوایح و مجلس محترم هم در مورد تهیه طرح‌ها و تصویب قوانین، نسبت به استفاده از واژگان فارسی، دقت داشته باشند، در غیر این صورت ما طبق قانون موظفیم مصوباتی که در آنها از واژگان غیرفارسی استفاده شده را اعاده کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در آستانه ۲۶ تیر، سالروز تأسیس شورای نگهبان یاد و خاطره همه فقها، حقوقدانان و کسانی که در شورای نگهبان خدمت کرده‌اند را گرامی داشت و در پاسخ به سوالی درباره ماهیت ادغام یا تفکیک وزراتخانه‌ها گفت: در مورد ادغام وزارت خانه‌ها ما ورود نمی‌کنیم؛ زیرا اساسا در صلاحیت ما نیست و شورا صرفا مصوبات ارسالی را بر اساس موازین شرع و قانون بررسی می‌کند. ما وارد بحث‌های محتوایی و کارشناسی نمی‌شویم و نخبگان و کارشناسان باید این بحث‌ها را دنبال کنند و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.

وی افزود: وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است که شامل قانون‌گذاری و نظارت است؛ البته وظیفه نظارت و پیگیری امور، به معنای دخالت در امور اجرا نیست و در عین حال، پیگیری و نظارت بر قوانین وضع شده هم نباید دخالت تلقی شود.

وی ادامه داد: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان برعهده مردم، نخبگان و رسانه‌هاست. ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم. مثلا در بررسی مصوبات جلسات متعددی با نخبگان، دستگاه‌ها و افراد مختلف داریم و فکر می‌کنم در این جهت باید اطلاع رسانی بیشتری داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که راه ارتباط نخبگان با شورای نگهبان چیست؟ گفت: به غیر از اعضا که نامه و درخواست دریافت می‌کنند پژوهشکده شورای نگهبان ارتباط مستمر با نخبگان را دارد. البته صلاحیت شورای نگهبان این است که هرگاه مغایرت با شرع و قانون اساسی وجود داشت اعم نظر کند.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 160081
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین