بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/12/07 - 12:18
  • - تعداد بازدید: 365
  • - تعداد بازدیدکننده: 352
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در گفت‌وگو با معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان مطرح شد:

اجرای برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان در گرو تحقق کامل بودجه است/ ضرورت افزایش همکاری نهادهای مرتبط با بنیاد ملی نخبگان

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان از تحقق‌نیافتن بودجه این‌ نهاد ابراز نگرانی کرد و گفت: با تحقق‌نیافتن بودجه بنیاد نمی‌توان برخی برنامه‌های مورد نظر را اجرایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برای بودجه دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰،۱۵ درصد نسبت به تصمیم اخذ شده بودجه را افزایش داده است، گفت: این نگاه عملا هنوز حاکم است ولی ایراداتی دارد و مبتنی بر تحول نبوده که الزامی هم به رعایت سیاست های جدید ندارد.

وی افزود: نگاه جدیدی هم نسبت به بودجه وجود دارد که در برنامه بودجه، دولت تلاش دارد این را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند؛ اینکه چه ماموریتی از بخش‌ها می خواهیم و متناسب با آن، بودجه اختصاص بگیر..

این مسئول ادامه داد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، «مجموعه هایی که درگیر با مباحث نخبگان هستند مانند بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم  و ... باید به‌جد پررنگ تر دیده شوند»، از این رو بودجه هایشان باید تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییرات بودجه ای را از سوی مجلس داشتیم که بودجه بنیاد ملی نخبگان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و بنا شده بود سال ۱۴۰۳ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبانش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: متاسفانه اکنون که ابتدای اسفند آخرین ماه سال هستیم حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

به گفته سلیمانی، خوشبختانه نگاه بودجه ای مثبت است و هنوز امیدوار هستیم تخصیصات در ماه آخر سال هم اتفاق بیفتد که حداقل تخصیص صددرصد است؛ برنامه‌ریزی بر اساس آن صورت گرفته و از ابتدای سال قول هایی به مجموع مستعدان و بنیادهای استانی نخبگانی دادیم. برای تکریم نخبگان برنامه هایی داشتیم که متاسفانه این برنامه نیاز به این پول دارد.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. بنا داشتیم از استعدادهایی که از کمیته امداد دریافت وجه می کنند، حمایت ویژه ای کنیم این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد که متاسفانه این اعتبار را نداریم! به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و همراهی بیشتر بدنه سازمان برنامه و بودجه ضرورت دارد.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: ما خودمان برای این تخصیص ها نگرانیم و دوست دارم «نسبت به تخصیص بودجه بنیاد ملی نخبگان نگران هستیم» را فریاد بزنم.

وی تاکید کرد: بودجه بنیاد نخبگان ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت، ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود، پیش بینی دقیق و جز به جز برای این بودجه در نظر داریم و حاضریم از آن دفاع کنیم اما در نهایت سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته این را اعلام کنیم.

این مسئول ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش ها نداریم و می گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می خواهیم در همه جای دنیا چه کشورهای پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را می گذارند.

سلیمانی بیان کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به‌جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می کند و برایشان شغل در نظر می گیرد و مسکن می دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می کند. نتایجشان را هم می گیرند. برای اولین سال که گزارش می دهد اعلام می کند شاهد مهاجرت معکوس است .چینی هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می کنند؛ اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.



منبع: خبرگزاری آنا

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 170130
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین