بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/06/23 - 10:32
  • - تعداد بازدید: 3361
  • - تعداد بازدیدکننده: 443
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد:

اخلاق مهمترین رکن پژوهش و تحقیق است

مولوی پرهیز از دستکاری داده‌ها و نتایج، سرقت علمی و تجاوز به حقوق معنوی دیگران را از مصادیق اخلاق پژوهشی دانست و گفت: اخلاق پژوهش برگرفته از رفتار ارتباطی در فرایند تحقیق است که به رعایت حقوق افراد مبتنی است

~/Asset/News/News/Image/index dfede.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی مصوب، مرحله دوم کارگاه آموزشی اخلاق پژوهش و روش تحقیق در بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.


در این کارگاه، عزیزالله مولوی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به لزوم اخلاق‌مداری در پژوهش، گفت: مسائل اخلاقی از مهمترین موضوعاتی است که پژوهشگران در امر پژوهش و تحقیق باید بدانند.


وی پرهیز از دستکاری داده‌ها و نتایج، سرقت علمی و تجاوز به حقوق معنوی دیگران را از مصادیق اخلاق پژوهشی دانست و افزود: اخلاق پژوهش برگرفته از رفتار ارتباطی در فرایند تحقیق است که به رعایت حقوق افراد مبتنی است.


مولوی ادامه داد: اخلاق پژوهش از دو مفهوم اخلاق و پژوهش تشکیل شده است و شناخت آن در گرو تحلیل آن دو مفهوم و تعامل بین آنها است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد به مسئله اصل تمایز داده‌ها و اطلاعات، اصل تمایز اطلاعات مشاهده و تبین، اخلاق نقد، اخلاق داوری، اخلاق تحلیل اشاره و اظهار داشت: در تعامل اخلاق و پژوهش، اخلاق به منزله یک دانش با گستره‌ای از علوم انسانی است که در حوزه‌های مختلف بشری با مسائل گوناگون روبرو است.


مولوی در پایان به اصول مهم اخلاق پژوهش چون توجه به مسئولیت اخلاق و پژوهش، داوری و تحلیل نظامند، تقدم فهم کامل بر نقد، اصل تمایز، اصل احترام به آرا، اصل توجه به تخصص، اصل واکنش هوشمندانه، اصل دقت و پرهیز از شتابزدگی، ساده انگاری و عافیت طلبی، اصل بی طرفی و انصاف، اصل استقلال در داوری، توجه به پیش داوری، اصل راز داری، اصل پرهیز از مبالغه و اغراق و اصل احترام  به حریم خصوصی پرداخت.


لازم به ذکر است، در پایان این کارگاه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156355
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین