بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/10/08 - 09:01
  • - تعداد بازدید: 361
  • - تعداد بازدیدکننده: 102
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در یک نشست مجازی مطرح شد:

الگوسازی مدل‌های موفق، مهمترین نقش نخبگان در کارآمدی دولت‌ها

یک عضو هیئت‌علمی، نخبگان را عناصر فکری و تحلیل‌گر جامعه قلمداد کرد و گفت: مهمترین نقش نخبگان در کارآمدی دولت‌ها، فرهنگ‌سازی و الگوسازی مدل‌های موفق دولت است.

~/Asset/News/News/Image/indexمنتاللب.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ با هدف آشنایی اجتماع نخبگانی با ساختار اداری و همچنین ارزیابی و تحلیل دولت‌ها و میزان کارآمدی آنان پس از انقلاب اسلامی، سومین جلسه از سلسله جلسات مجازی «دولت‌سازی اسلامی» با موضوع «کارآمدی دولت‌ها پس از انقلاب» به همت بنیاد نخبگان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد.


در این برنامه، علیرضا زهیری؛ عضو هیئت‌علمی گروه جامعه و سیاست دانشنامه امام خمینی(ره)، گفت: کارآمدی امری نسبی است و نمی‌توانیم بگوییم دولت‌ها کارآمد هستند یا خیر، بلکه باید بگوییم هر دولت چه میزان کار آمد بوده است.


وی مسئله اداره امور عمومی را مربوط به عموم افراد جامعه دانست و افزود: طبیعتاً با هر تعریفی از کارآمدی، باید میزان رضایت‌مندی مردم مد نظر باشد.


زهیری ادامه داد: در موضوع کارآمدی، هر دولتی باید با زیست‌بوم و ارزش‌های حاکم بر خود، روش اداره حکومت خود را تعریف کند.


وی با برشمردن ویژگی‌های دولت‌های کارآمد، گفت: پاسخ‌گویی، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، عدالت، مشارکت و قانون‌مداری از جمله ویژگی‌های دولت کارآمد است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه منظور از دولت، تمام نهادهای حکمرانی و نظام سیاسی است، یادآور شد: در حوزه اقتصاد مشکلاتی از جمله وابستگی به نفت و یا تک‌محصولی که ضربه و زیان بسیاری به کشور وارد کرده است، وجود دارد.


زهیری دومین مسئله در حوزه اقتصاد را بخش خصوصی دانست و افزود: بخش خصوصی باید بتواند مستقل از دولت بخش اقتصادی را فعال کند. سومین مشکل اجرا در اقتصاد، ضعف در اجرا است که این موضوع با تسهیل‌گری دولت در اجرا حل می شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه، نخبگان را عناصر فکری و تحلیل‌گر جامعه قلمداد و خاطرنشان کرد: مهمترین نقش نخبگان در کارآمدی دولت‌ها، فرهنگ‌سازی و الگوسازی مدل‌های موفق دولت است.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 149734
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین