بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/11/16 - 12:36
  • - تعداد بازدید: 1096
  • - تعداد بازدیدکننده: 74
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
توسعۀ فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه استانداران کشور/

باران اندیشه باید به طوفان ایده و سونامی تجاری‌سازی تبدیل شود

در سال‌های اخیر که فرهنگ کارآفرینی در بین دانشگاهیان نهادینه‌ شده است، نیاز است حمایت مادی و معنوی از این افراد به عنوان یک اولویت در دستورکار دستگاه‌های اجرایی خاصه استانداری‌ها قرار بگیرد.

~/Asset/News/News/Image/توسعه ایران.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نهادینه‌شدن ادبیات نخبگانی در جامعۀ علمی نتایج بسیار مطلوبی را در سال‌های اخیر برجا گذاشته است که می‌توان به توسعۀ فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌زایی به عنوان یکی از این نتایج اشاره کرد.


امروزه بخش بسیاری از دانشگاهیان نه استخدام که فعالیت‌ در حوزه‌های کارآفرینی و کسب‌وکار نوپا و دانش‌بنیان را به عنوان هدف شغلی خود انتخاب کرده‌اند و در تلاش هستند با ایجاد هسته‌های نخبگانی، تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی، تعریف نیازهای کشور در قالب پروژه‌های دانشگاهی، به این مهم نائل شوند.


در این بین اما حمایت مادی و معنوی از این افراد باید به عنوان یک اولویت در دستورکار دستگاه‌های اجرایی بومی خاصه استانداری‌ها به عنوان بالاترین نهاد اجرایی استان‌ها، قرار بگیرد تا از این طریق ضمن نیل جامعۀ دانشگاهی به اهداف تعیین‌شده، زمینه توسعۀ منطقه‌ای و بومی نیز فراهم شود.


در ادامه نقطه‌نظرات برخی از استانداران پیرامون این موضوع را می خوانیم:


مصطفی سالاری؛ استاندار گیلان با مثبت ارزایابی‌کردن فای حاکم‌شده بر دانشگاه‌های کشور، ایجاد فضای رقابتی، منطقی و عقلانی را از مؤلفه‌های اصلی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده می‌داند و معتقد است: حمایت‌ها از جامعۀ دانشگاهی بومی باید به شکلی باشد که فرد پس از پایان نه‌تنها جویای کار نباشد بلکه بتواند به عنوان یک کارآفرین نقش‌آفرینی کند.


وی با اشاره به اینکه طی دوره‌های علمی و عملی با محوریت کارآفرینی از مهمترین نیازهای امروز جامعۀ دانشجویی است، می‌افزاید: پتانسیل بسیار بالای موجود در دانشگاه‌های کشور باید به صورت هدفمند به سمت توسعۀ فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌زایی هدایت شوند.


استاندار گیلان با بیان اینکه شایسته‌سالاری و جوانگرایی در سیستم اداری استان یکی دیگر از اقدامات ضروری در حوزۀ کارآفرینی است، اظهار می‌کند: تأسیس و راه‌اندازی مراکز کارآفرینی و مهارت‌آموزی به جای تأسیس دانشگاه‌های کوچک، می‌تواند به عنوان یک راه‌حل عملی مورد توجه قرار بگیرد.


فریدون همتی؛ استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه استان به لحاظ نیروی‌انسانی متخصص و دانشگاهی جایگاه مطلوبی دارد، می‌گوید: این نیروی منحصربفرد و ارزشمند باید در قالب یک برنامه‌ هدفمند و با حمایت جدی به سمت رفع مشکلات و توسعه از طریق ایجاد فضای کارآفرینی جهت‌دهی شود.


همتی حمایت از شرکت‌‎های دانش‌بنیان را یکی از ملزومات امروز کشور می‌داند و بر لزوم همکاری دستگاه‌ها و نهادهای درون‌استانی با این شرکت‌ها تأکید دارد.


وی با اشاره به اهمیت توسعۀ فضای کارآفرینی، تصریح می‌کند: هموار شدن مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و زمینه‌سازی برای گسترش کمّی و کیفی آنها و همچنین تسهیل ورود محصولات آنها به بازار رقابت، بیانگر اثرگذاری داشته‌های نخبگانی جامعه است.


استاندار هرمزگان بر ضرورت هم‌افزایی نخبگان و متخصصان و شبکه‌سازی نخبگانی اشاره می‌کند و این مهم را یکی از راه‌کارهای بهبود خدمت‌رسانی به جامعه برشمرد.


علی‌محمد احمدی؛ استاندار کهگیلویه‌و‌بویراحمد نیز بر لزوم تزریق تفکر نخبگانی به مزیت‌های بومی اشاره می کند و اعتقاد دارد: نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد بزرگترین سرمایۀ جوامع برای توسعه و پیشرفت است.


وی با بیان اینکه اجتماع نخبگانی سرمایۀ اجتماعی کشورها است، اضافه می‌کند: مسیر رشد و پیشرفت کشورها تنها از راه بکارگیری دستاوردهای علمی و عملیاتی‌کردن ایده‌های نو می‌گذرد. خوشبختانه هم به لحاظ مزیت‌های بومی و موهبت‌های الهی و هم به لحاظ نیروی‌انسانی متخصص و متعهد، داشته‌های خوبی برای توسعه و پیشرفت در کشور وجود دارد به شرطی که این دو بتوانند تعامل سازنده با یکدیگر داشته باشند.


وی با اشاره به لزوم توسعۀ کسب‌وکارهای نوپا با محوریت مسائل جاری کشور، تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته رشد بسیار مطلوبی در حوزۀ علوم‌پایه و بنیادین حاصل شده است اما اجتماع علمی و دانشگاهی کشور نباید در علوم‌بنیادین متوقف شود؛ بلکه باید آن را به محصول و خدمتی دانش‌بنیان و فناوری‌محور تبدیل کند. در واقع باران اندیشه باید به طوفان ایده و سونامی محصول و تجاری‌سازی تبدیل شود.


استاندار کهگیلویه‌و‌بویراحمد خاطرنشان می‌کند: همکاری و تعامل نهادهای نخبگانی مانند بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی‌وفناوری و دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری، سبب می‌شود سازوکار مشخص و یکپارچه‌ای برای حمایت از محققان و متخصصان وجود داشته باشد خاصه در آینده جهان در جنگ فناوری قرار می‌گیرد و اگر کشور نتواند ابزار این جنگ را فراهم کند، قطعاً نمی‌تواند جایگاه خود را حفظ کند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151384
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین