دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این دوره ناچاریم ساختارهایی مثل دانشکدههای موضوعی بسازیم که نظریهپردازی و الگوسازی کنند، الگوهایی که در حوزه حکمرانی به شدت به آن نیاز داریم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی از نشست هم اندیشی حکمرانی آموزش عالی اظهار داشت: برخی می گویند وظیفه دانشگاه اشتغال نیست و تنها وظیفه دانشگاه این است دانشجویان ارشد و دکتری را طی کنند. این حرف غلطی است. اما اینکه دانشگاه دکترا تربیت کند و برای اشتغال برنامه ریزی کند، درست نیست. پس وزارتخانه های دیگر باید چه کار کنند؟ دانشگاه باید به گونه ای دانشجو را تربیت کند که بتواند از دانش خود اشتغال ایجاد کند. نه اینکه دانشجوی دکترای نتواند یک لایحه بنویسد. دکترای روان شناسی بگیرد، اما نتواند یک مشاوره روان شناسی بدهد و یک مسئله روانشناختی را بررسی کند. منظور این است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خیلی از این دانشگاه های علم محور باید به دانشگاه موضوع محوری تغییر مسیر پیدا کنند. دانشکده های موضوع محوری و گروه های بنیادین داشته باشند. یعنی وقتی می گویید دانشگاه خانواده، فلسفه خانواده، روانشناسی خانواده و جامعه شناسی خانواده داشته باشد. در این دانشگاه باید مقالات آی اس آی داشته باشیم. مگر می شود با دنیا ارتباط نداشته باشیم. مگر می شود حصاری بگذاریم و ارتباط با دنیا نداشته باشیم. برخی می گویند مقالات شما در مجلات خارجی دنیا منتشر می شود و هزینه ایران برای کسب دانش را به دیگران می دهید. اگر موفق باشیم که ۲-۳ درصد بر دانش دنیا تأثیر بگذاریم و ۹۷ درصد از دانش دنیا استفاده می کنیم، نتیجه خوبی به دست آورده ایم.
وی ادامه داد: در دانشکدههای موضوعی حکمرانی، الگوی حکمرانی تعریف میشود. در حوزه شهرسازی و معماری نه نظریه معماری مصوب جمهوری اسلامی داریم (برخی از استادان نظریه دارند) و نه الگوی حکمرانی معماری. دچار انباشت ساختمانها و فروش تراکم و بیقاعده و ضابطه هستیم، چون در حوزه شهرسازی و معماری الگوی حکمرانی نداریم. اینها کار دانشگاه است و کار شهرداریها نیست.
خسروپناه تصریح کرد: اگر این دوره چهارم شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارد موفق شود، دوره قرارگاهی و حکمرانی باید به این سمت برود که دانشگاه ها، وزارت علوم، وزارت آموزش عالی بپذیرند دانشکده های موضوعی بنیادین و دانشکدههای موضوعی حکمرانی شکل گیرد. دانشجویی که تربیت میشود، اشتغال او هم تأمین میشود و به خاطر بیتوجهی مهاجرت نمیکند. چرا فرار مغزها داریم؟ فکر میکنیم فرار مغزها به این علت است که جوانان ما گرایش به غرب دارند و غرب زده هستند. دل آنها با ایران است، اما بستر حفظ این نخبگان را در جامعه فراهم نکردیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این دوره ناچاریم ساختارهایی مثل دانشکدههای موضوعی بسازیم که نظریهپردازی و الگوسازی کنند، الگوهایی که در حوزه حکمرانی به شدت به آن نیاز داریم. بهتازگی باب شده که برخی در باب حکمرانی نظام آموزش عالی، حکمرانی امنیت غذایی و حکمرانی تعلیم وتربیت صحبت و بحث میکنند، اما هنوز به الگوی مناسب نرسیدیم که حالا به سمت اجرای آن برویم.
***
***
ما را در شبکههای اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.
برای اطلاع از طرحهای بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.
نظر دهید