بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/06/19 - 08:26
  • - تعداد بازدید: 278
  • - تعداد بازدیدکننده: 276
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در یک نشست هم‌اندیشی مطرح شد:

بورسیه صنعتی سبب استفاده منطقی از توان نخبگانی می‌شود

در یک نشست هم‌اندیشی، ضمن بیان اهمیت بکارگیری نخبگان در مسیر کسب‌وکار، طرح بورسیه صنعتی، امکانی برای استفاده منطقی از توان نخبگان توصیف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست صمیمی اساتید و نخبگان حوزه اقتصادی خراسان جنوبی با مدیران اقتصادی استان، با حضور معاون امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی و رئیس بنیاد نخبگان استان برگزار شد.

در این نشست، اشرفی؛ معاون امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به لزوم حرکت نخبگان در مسیر چالش‌های بومی، گفت: نخبگان باید در تکمیل زنجیره ارزش دانش‌بنیان در استان فعال شوند.

وی با اشاره به نقش مهم نخبگان در حل مسئله، افزود: نشست با جامعه دانشگاهی و نخبگانی زمانی می‌تواند اثربخشی حداکثری داشته باشد که مسئله‌محور و هدفمند در یک محیط تخصصی صورت بگیرد. به عنوان نمونه، امروز سیستم اجرایی کشور دچار مشکلات و بروکراسی فرسایشی شده که یافتن راه ‌برون‌رفت از آن تنها با کمک نخبگان امکان‌پذیر است.

معاون امور اقتصادی استانداری با تأکید بر لزوم سوق‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت مشکلات اقتصادی و صنعتی استان، ادامه داد: یکی از معضلات امروز استان، دور بودن شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای حل مسئله در صنعت و اقتصاد استان است.

وی با بیان اینکه تنها تولید مبتنی بر دانش ماندگار است، اظهار داشت: فعال کردن ظرفیت خانه‌های خلاق در استان، تشکیل هئیت‌های اندیشه‌ورز در بنیاد نخبگان استان و حمایت از ایده‌ها و نظرات آنان، از مهمترین اقداماتی است که می‌توان در این بخش انجام داد.

اشرفی با اشاره به لزوم توجه ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان به مزیت‌های استان به خصوص محصولات استراتژیکی مانند زرشک، زعفران و عناب، تصریح کرد: فرآوری این محصولات، ارزش‌افزودۀ بسیار بالایی را نصیب کشاورزان و عرضه‌کنندگان خواهد کرد و در نتیجه در اقتصاد استان نیز اثرگذاری بالاتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بنتونیت کشور با عیار بالا در خراسان جنوبی وجود دارد، یادآور شد: در نشست با نخبگان دانشگاه صنعتی استان، طرح‌های خوبی در خصوص افزایش ارزش‌افزوده بنتونیت ارائه شده که نقش مؤثری در حل مشکلات و مسائل این ماده معدنی خواهد داشت.

در ادامه، ایزدخواه؛ رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان برای اثرگذاری نخبگان طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی دارد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این قبیل نشست‌ها، ایجاد زمینه اثرگذاری نخبگان برای فعالیت‌های اقتصادی است که این مهم را می‌توان از مسیر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و توسعۀ زنجیره ارزش‌افزوده استان محقق کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از نخبگان مزیت‌های فراوانی دارد که کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، تنها، بعد اقتصادی آن است.

علیرضا خامه‌زر؛ رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز با بیان اینکه به‌کارگیری نخبگان در مسیر کسب‌وکار از اولویت‌های اصلی این نهاد است، به برخی از مزیت‌های طرح بورسیه صنعتی اشاره کرد و گفت: این طرح سبب استفاده منطقی از توان نخبگان خواهد شد.

وی مهاجرت جامعۀ علمی و نخبگانی استان به خارج از کشور و کلانشهرها را یکی از مهمترین موضوعات استان عنوان کرد و افزود: مجموعه دولت و به طور خاص، دستگاه‌های دولتی درون‌استانی باید زمینه را برای فعالیت نخبگان در بخش خصوصی فراهم کنند چراکه این امر در توسعۀ اقتصادی، اشتغالزایی و در نهایت در ماندگاری نخبگان در استان نقش بسزایی دارد.

***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس 
bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا
کلیک کنید.

 

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 167193
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین