بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/05/06 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 1069
  • - تعداد بازدیدکننده: 77
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان:

دانشجو در طرح شهید احمدی‌روشن به مهارت سخنوری در مجامع علمی دست پیدا می‌کند

کاظمی گفت: دانشجوی کارشناسی در قالب طرح شهید احمدی‌روشن، مهارت‌هایی مانند سخنوری در مجامع علمی و نحوۀ مباحثه‌ علمی را می‌آموزد.

 

~/Asset/News/News/Image/دانشجو.jpg

کاظمی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توانمندسازی مستعدان‌برتر در فعالیت‌های کاربردی و پروژه‌های واقعی، گفت: طرح شهید احمدی‌روشن فرصت خوبی برای نیل به این هدف است.


وی افزود: برای تحقق اهدافی مانند توانمندسازی مستعدان در سیر حل یک مسئلۀ واقعی، علاوه بر تشکیل تیم و گروه نخبگانی، زیرساخت‌های لازم نیز باید فراهم باشد. تعامل با دانشگاه و تفویض برخی از اختیارات خاصه در انتخاب دانشجو، ازجمله این زیرساخت‌ها است.


استاد خبرۀ پنجمین دورۀ طرح شهید احمدی‌روشن ادامه داد: شرط معدل 18 در این طرح گرچه غالباً دانشجویان برتر را شامل می‌شود اما در برخی از رشته‌ها مانند شیمی، به دلیل نوع گرایش و افق دید رشته و حتی نوع نگاه اساتید به نمره، کسب این معدل در دانشگاه‌های سطح بالا عملاً امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل دانشجوی مستعد نمی‌تواند شرط اولیه حضور در اینگونه طرح‌ها را کسب کند.


استاد شیمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان اضافه کرد: می‌توان شرط معدل را تا نمره 16 تنزل و به جای آن لزوم انجام مصاحبه با استاد خبره را به عنوان شرط کافی قرار داد. در این روند استاد می‌تواند برخی از دانشجویان مستعد و البته علاقه‌مند و توانمند در کارهای عملی را نیز به هسته اضافه کند.


کاظمی در ادامه با اشاره به مقتضیات منحصربفرد هر رشته و گرایش دانشگاهی، لزوم برقراری تناسب بین رشته و حمایت‌های مالی را امری ضروری دانست و اظهار داشت: در برخی از رشته‌ها انجام تحقیقات کاربردی حتی در مقیاس‌های کوچک نیازمند هزینه‌های بالا است که این هزینه‌ها بعد از تحریم به صورت تصاعدی افزایش داشته‌اند. امروز هزینۀ دستگاهی و یا خرید مواد برای یک آنالیز سادۀ مواد شیمیایی و یا یک اکسیداسیون فلزی چندین برابر شده است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن حمایت‌های مالی، خلاقیت و روش‌های نوین حل مسئله را آموزش داد چراکه این روش‌ها به تجهیزات مدرن نیاز دارند.


وی ادامه داد: روند این طرح باید به گونه‌ای باشد که افراد در مسیر پروژۀ واقعی و یا در مرزهای دانش حرکت کنند؛ به همین دلیل باید در حمایت‌های مالی و آزمایشگاهی، نوع پروژه‌های تعریف‌شده هم مورد توجه قرار بگیرد.


کاظمی در پایان با اشاره به لزوم فراگیری مهارت سخنوری و فن ارائه یافته‌های علمی، حضور دانشجویان کارشناسی در طرح شهید احمدی‌روشن را فرصتی مغتنم توصیف و خاطرنشان کرد: دانشجوی کارشناسی، در این طرح از نزدیک نحوۀ تعامل دانشجویان مقاطع بالا با اساتید را و نوع مباحثه‌های علمی را می‌بیند، چگونگی داد و ستد علمی را یاد می‌گیرد و در نهایت به مهارت سخنوری در مجامع علمی دست پیدا می‌کند. 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 155257
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین