بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/05/22 - 11:47
  • - تعداد بازدید: 238
  • - تعداد بازدیدکننده: 234
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد ملی نخبگان خبر داد:

زمینه بکارگیری توان متخصصان و رسوخ فناوری در گمرک فراهم می‌شود

دهقانی با اشاره به توانمندی ارائه خدمت تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه‌های موضوعی مرتبط با گمرک، از ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود این شرکت‌ها و رسوخ فناوری‌ها و نوآوری‌هایشان به گمرک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ روح اله دهقانی در حاشیه مراسم امضای توافق نامه همکاری مشترک توسعه و بهره برداری از سامانه‌های بومی بازرسی آشکارسازهای کانتینری، چمدانی و ریلی با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، تولید و توسعه فناوری تجهیزات آشکارساز گمرکی گفت: هوشمندسازی فرآیندهای بازرسی گمرکی موضوعی حائز اهمیت است و تأثیرات کلان آن در اقتصاد کشور چشمگیر خواهد بود. در این راستا، با گمرک کشور همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های خوبی صورت گرفته است که ثمره این همکاری‌ها، چابکی، هوشمندی و تسریع فرآیندهای گمرکی خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه ادبیات  و فهم مشترکی میان معاونت علمی، گمرک جمهوری اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که در نتیجه آن، زمینه‌های لازم برای ورود تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته بومی توسعه یافته توسط فناوران ایرانی به فرآیندهای بازرسی و گمرکی، فراهم شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، محور این توافق‌نامه را تامین تجهیزات بازرسی گمرکی از جمله آشکارسازیهای کانتنری، چمدانی، انسانی و ریلی عنوان کرد و  افزود: بر اساس این توافق، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طی فرآیندی دو ساله،  ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری را طراحی، تولید و به گمرک ارائه خواهند کرد.

دهقانی با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فرآیندهای بازرسی و گمرکی عنوان کرد: بر اساس این موافقت‌نامه، در سال نخست ۱۷ دستگاه و در سال دوم ۳۳ دستگاه آشکارساز کانتینری اشعه ایکس، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ساخته شده و به گمرک ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انجام فرآیندهای انتقال فناوری از دیگر کشورها با نظارت معاونت علمی، عنوان کرد: بر اساس این موافقت نامه تمام فرآیندهای ارزیابی و تایید و همچنین انتقال فناوری با توجه به نیاز گمرک به تعداد قابل توجهی از این تجهیزات با نظارت و تایید معاونت علمی صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی در اجرای سامانه جامع و هوشمند گمرک، عنوان کرد: خوشبختانه گمرک در استفاده از فناوری و نوآوری، هوشمندسازی، همراهی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عزمی جدی دارد و پیاده سازی و اجرای سامانه جامع گمرکی هوشمند گمرکی نیز یکی دیگر از جنبه‌های همکاری معاونت علمی و گمرک کشور است. تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه های موضوعی مرتبط با گمرک توانمندی ارائه خدمت دارند که با فراخوانی و ارزیابی آن‌‌ها، زمینه برای ورود این شرکت‌ها و رسوخ فناوری‌ها و نوآوری‌هایشان به گمرک فراهم خواهد شد.

دهقانی با اشاره به ایجاد زمینه برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری توسط گمرک عنوان کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۷۰ صندوق‌ پژوهش و فناوری کشور، این ظرفیت وجود دارد که گمرک علاوه بر ضمانت نامه‌های بانکی، ضمانت‌ صندوق‌های پژوهش و فناوری را مورد پذیرش قرار دهد، در صورت تحقق این موضوع، کمک قابل توجهی به تسهیل واردات محصولات فناورانه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری صورت می‌گیرد. با موافقت اولیه‌ای که با گمرک کل کشور صورت گرفت، تایید ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناوری به صورت پایلوت برای ۲۰ شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در صورت موفقیت، این کار به سایر دانش‌بنیان‌ها تعمیم خواهد یافت.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 166794
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین