بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/04/21 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 234
  • - تعداد بازدیدکننده: 96
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدرس حوزۀ کسب‌وکار:

طرح کسب‌وکار نقشه‌ای است که مسیر کارآفرینی را به تفصیل نشان می‌دهد

حیدری با اشاره به ابعاد مختلف طرح کسب‌وکار، گفت: کسب‌وکارهایی که بیش از ۵ سال عمر کردند، بیش از 90 درصد BP مدون داشتند.

~/Asset/News/News/Image/کسب و کار.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌وبختیاری در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی مصوب، کارگاه توجیهی کسب‌وکار را به صورت مجازی برگزار کرد.



در این کارگاه، پیمان حیدری؛ متخصص حوزۀ کارآفرینی و مدرس کارگاه با بیان اینکه طرح کسب‌وکار سندی مکتوب است، گفت: این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش‌بینی شده، کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.



وی افزود: طرح کامل کسب‌وکار شامل: استراتژی‌ها و تاکتیک‌های شروع، رشد و پایداری کسب‌و‌کار است و به نحوۀ تأمین مالی و جذب سرمایه در مراحل مختلف نیز توجه دارد.



حیدری با بیان اینکه طرح کسب‌وکار نقشه‌ای است که مسیر حرکت کارآفرینی را به تفصیل نشان می‌دهد، ادامه داد: در طرح کسب‌وکار تجاری، به سه سؤال اساسی باید پاسخ داده شود؛ یک: هم اکنون کجاییم؟ دو: چگونه به اهداف خود برسیم؟ و سه: به کجا می‌رویم؟



مدرس کارگاه به اهمیت تهیه برنامه کسب‌وکار نیز اشاره داشت و افزود: بیش از ۹۵ درصد شرکت‌ها در همان ۱۰ سال اول بر اساس ظرفیتشان، تعیین تکلیف می‌شوند. در این مدت مشخص می‌شود شرکت‌هایی که BP را به درستی تهیه کرده‌اند، نسبت به آنهایی که BP نداشتند،۵۰ درصد درآمد بیشتری کسب کرده‌اند. از کسب‌وکارهایی که بیش از ۵ سال عمر کردند نیز بیش از 90 درصد BP مدون داشتند.



حیدری در ادامه به توضیحات پنج بخش: معرفی کسب‌وکار، خلاصه مدیریتی، تحلیل محیط و بازار، شرح کسب‌وکار و برنامۀ عملیاتی پرداخت و تأکید کرد: خلاصه مدیریتی بیان می‌کند «کسب‎‌وکار شما چیست»، «راهبرد و چشم‌انداز شما چیست»، «مدل کسب‌و‌کار شما چیست»، «بازار شما چیست»، «چقدر پول می‌خواهید و آن را چه خواهید کرد»، «مزیت رقابت پایدار شما چیست» و «چه برنامه‌ای برای رشد و توسعه در آینده دارید؟».



وی در بخشی دیگری از این کارگاه به بحث مطالعه بازار پرداخت و یادآور شد: معرفی نیاز بازار و محصولات و خدمات پیشنهادی، بخش‌بندی و آنالیز بازار محصولات و خدمات و مشخص کردن ساختار بازار، برآورد تقاضای قابل تأمین بازار، تعیین بازار هدف محصولات و خدمات، برآورد قیمت بازار مواد اولیه و سایر نهاده‌ها و بررسی رقبا در بازار هدف، از مهمترین موارد مطالعه بازار است.



حیدری با اشاره به اهمیت مکان‌یابی طرح، انتخاب ظرفیت طرح و انتخاب تکنولوژی را گامی مؤثر در موفقیت دانست و خاطرنشان کرد: بررسی و انتخاب محل مناسب جهت اجرای طرح به نحوی که از جهات فنی امکان‌پذیر و از لحاظ اقتصادی با صرفه باشد، ضروری است.



وی افزود: عوامل مؤثر در تعیین محل اجرای بازار مواد اولیه، نیروی کار، قوانین و مقررات، تسهیلات حمل‌ونقل، شرایط اقلیمی، سابقه صنعتی محل، تمرکز صنایع، وجود سرویس‌ها و خدمات لازم برای صنعت مربوطه و دیگر عوامل از این دست هستند.



در پایان این کارگاه، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.






  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151878
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین