بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/07/24 - 11:50
  • - تعداد بازدید: 764
  • - تعداد بازدیدکننده: 54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد نخبگان گلستان مطرح کرد:

ظرفیت‌های دریا راهی برای رسیدن به عدم‌وابستگی است/ لزوم ارتقاء سطح فناوری و دانش دریایی

خزاعیان گفت: با توجه به گستردگی فعالیت‌های کشور در حوزه‌های صنایع و خدمات دریایی و نقش پررنگ این فعالیت‌ها بر توسعه اقتصادی کشور، می‌توان دریا را راهی برای رسیدن به استقلال مالی دانست.

~/Asset/News/News/Image/3445a574-03b1-4667-9037-b8d487bfb0d1-cb.Jpeg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛  ابوالقاسم خزاعیان؛ رئیس بنیاد نخبگان گلستان با اشاره به نقش مهم دریا در توسعۀ بومی، گفت: صنایع دریایی به عنوان یکی از صنایع مادر می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه کشور و منطقه داشته باشد.



وی افزود: با توجه به موقعیت راهبردی خاص و همچنین وجود ذخایر مختلف انرژی و منابع عظیم دریایی و زیستی، توسعه دریا و صنایع مربوطه نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصادی منطقه ایفا می‌کند.



خزاعیان ادامه داد: همچنین دریاها و سواحل می‌توانند بخش بزرگی از اهداف اقتصادی کشور را محقق سازند؛ بطوریکه علاوه بر درآمدزایی، ارزآوری، ایجاد اشتغال، تأمین نیازهای ساکنان بومی و بسیاری از موارد اقتصادی دیگر، به تثبیت بافت جمعیتی شهرهای ساحلی نیز کمک می‌کند. به بیان دیگر، توسعه دریا و صنایع مربوطه یعنی توسعه منطقه‌ای که معیشت مردم آن به دریا گره خورده است.



رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان اظهار داشت: ظرفیت‌های موجود در دریاها و سواحل بعنوان منابع طبیعی تجدیدپذیر قطع به یقین در روند اجرای موفق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا مؤثر است و می‌توانند در جهت قطع وابستگی، بخش بزرگی از اهداف اقتصادی کشور را محقق سازند. با توجه به گستردگی فعالیت‌های کشور در حوزه‌های صنایع و خدمات دریایی نظیر فعالیت‌های نفتی، شیلاتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ترابری دریایی، گردشگری ساحلی و صنایع دریایی و نقش پررنگ این فعالیت‌ها بر توسعه اقتصادی کشور، می‌توان انتظار داشت گسترش این فعالیت‌ها موجب توسعه زیرساخت لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت‌های جدید شود تا ظرفیت‌های دریایی به منافع ملی پایدار تبدیل شوند.



خزاعیان در ادامه با اشاره به لزوم ارتقاء سطح فناوری و دانش دریایی، بر ضرورت حضور محققان و دانشگاهیان در این حوزه تأکید کرد و یادآور شد: بی‌تردید اثرگذاری فعالیت نخبگانی در مدیریت تحولات از مهمترین انتظارات از یک اجتماع نخبگانی است و در حال حاضر کارآفرینی که نقش بسیار کلیدی در توسعه اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد، مهمترین فعالیت مورد انتظار از این اجتماع جهت تأثیرگذاری در تحولات جامعه است.



وی با بیان اینکه بهره‌مندی از منابع و ظرفیت‌های دریا از جمله حوزه‌هایی است که نوآوری و خلاقیت در آن نقش برجسته‌تری دارد، اضافه کرد: در نظام‌های اقتصادی توسعه‌یافته جهان، نخبگان سرمایه‌های اصلی یک بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند که معمولاً منشأ تحولات بزرگ در اقتصاد یک کشور، شناخت منابع و فرصت‌های جدید در توسعه کارآفرینی و وجود افراد خلاق، نوآور و مبتکر در عرصه اقتصادی آن کشور است.



رئیس بنیاد نخبگان گلستان تصریح کرد: امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که مشکل کشورهای کمتر توسعه‌یافته، کمبود سرمایه نیست بلکه عدم‌توجه به مقوله نوآوری و کارآفرینی به معنای واقعی است. همانطور که مشاهده شده است تاکنون در حد انتظار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بی‌شمار دریا، در روند توسعه کشور استفاده نشده است.



وی در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد توسعه و اجرای اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه دریایی با حضور جوانان نخبه و کارآمد در قالب گروه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تنها چاره رفع عقب ماندگی‌های موجود در حوزه صنعت و اقتصاد دریا در کوتاهترین زمان و با راندمان مؤثر خواهد بود و این مهم با فراهم کردن ساختارها و مشوق‌های قانونی، مالی و توسعه فرهنگی برای جلب نظر و حضور سرمایه‌گذاران در حوزه دریا فراهم خواهد شد.



چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در بخش‌های «جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی»، «مسابقات ربات‌های زیردریایی(ROV) »، «مسابقات شناورهای هوشمند (RSV) «، «مسابقه ملی ایده‌بازار دریایی»، «طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «جشنواره دانش‌آموزی دریا»، «نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «رویداد استارت‌آپ دمو اپلیکیشن دریایی» و «رویداد کارآفرینی هوشمندسازی بنادر» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، یکم الی سوم آبان‌ماه اول تا سوم آبان‌ماه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.



علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت mitc.isti.ir مراجعه کنند.





  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 150468
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین