بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/09/04 - 01:00
  • - تعداد بازدید: 236
  • - تعداد بازدیدکننده: 227
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رییس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان:

فرهنگ‌سازی در ارتباط پایدار میان دانشگاهیان و صنعت ضرورت دارد

رییس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان بر ضرورت فرهنگ‌سازی در ارتباط پایدار میان دانشگاهیان و صنعت تاکید کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از عوامل مؤثر در افزایش توانایی‌های فنی و صنعتی در هر کشوری محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در راستای تذکرات مقام معظم رهبری درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به مقالات علمی و انتقاد ایشان از استمرار این روند غیرمنطقی در دیدار اخیر با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، یکصد و چهل و ششمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تحت عنوان «نقش دانشگاه‌ها در نظام حکمرانی و توسعه کشور؛ دوگانه مقاله محوری یا مسأله محوری» با حضور جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب‌نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملّی و استانی مورد بررسی قرار گرفت.

در بخشی از این نشست سعید خدایگان رییس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان، ضمن اشاره به نسل‌های دانشگاه‌های موجود در دنیا که از منظر تاریخی به سه دسته دانشگاه‌های نسل اول، دانشگاه‌های نسل دوم و دانشگاه‌های نسل سوم تقسیم می‌شوند، گفت: در دانشگاه‌های سطح اول هدف تنها آموزش است و تأثیرگذاری به‌اندازه ترویج علم است که به‌صورت تک‌رشته‌ای و آموزشگاهی صورت می‌گیرد و تربیت نیروی انسانی نیز در سطح کارشناس و مهندسی است. در دانشگاه‌های سطح دوم هدف آموزش‌وپرورش و تأثیرگذاری به‌اندازه کشف و گسترش علم و دانش است که با شیوه تحصیلات تکمیلی تخصصی انجام می‌شود و تربیت نیروی انسانی نیز در سطح کارشناس، مهندس، پژوهشگر و دانشمند است؛ اما در دانشگاه‌های سطح سوم هدف پژوهش و بهره‌برداری از دانش است و اثرگذاری به‌اندازه تولید ثروت از دانش است که با شیوه بین‌رشته‌ای صورت می‌گیرد و همچنین تربیت نیروی انسانی نیز در سطح کارشناس، مهندس، پژوهشگر، فناور و کارآفرین است.

خدایگان  ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم شبکه‌ای هستند که با صنعت شرکت‌های نوپا، سرمایه‌گذاران، ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای و سایر دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند. در این شبکه همکاری، همه اساتید می‌توانند به‌عنوان مشاورین شرکت‌های نوپا عمل کنند و برای شرکت‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود که دانشجویان را به کار دعوت کنند. نمونه جهانی از دانشگاه‌های سطح سوم، دانشگاه استنفورد و سیلیکون‌ولی و نمونه داخلی از دانشگاه‌های سطح سوم دانشگاه صنعتی شریف و ناحیه نوآوری شریف است که زیر نظر پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به مساحت ۲۵۰ هکتار در ضلع شمال غربی دانشگاه واقع شده است و هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ شرکت، ۱۹ شتاب‌دهنده، ۱۵ صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری و ۱۰ مرکز نوآوری در آن مستقر هستند.

رییس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان در ادامه به مشکلات و موانع نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در ارتباط بین صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از عوامل مؤثر در افزایش توانایی‌های فنی و صنعتی در هر کشوری محسوب می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته ارتباط صنعت و دانشگاه به طور سنتی از پشتوانه محکمی برخوردار است. گاهی انتظار صنعت از دانشگاه، یک کارخانه تولید محصول است و گاهی هزینه‌های جانبی بالاسری دانشگاه‌ها باعث کاهش جذابیت برای صنعت می‌شود و همچنین نظام حاضر ترفیع و ارتقاء اعضای هیات علمی هم ارتباط با صنعت را کاملاً به رسمیت نمی‌شناسد.

خدایگان در ادامه برای رفع این چالش‌ها راهکارهایی از قبیل گسترش و تقویت مؤسسات واسط بین دانشگاه و صنعت نظیر پارک‌های علم و فناوری، ایجاد مشوق‌ها و معافیت‌ها برای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها، گنجاندن معیارها و شاخص‌های مربوط به ارتباط با صنعت در آیین‌نامه‌های ترفیع و ارتقاء اساتید و فرهنگ‌سازی در ارتباط پایدار میان دانشگاه و صنعت را برای رفع این چالش‌ها ارائه داد.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 168409
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین