بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/09/05 - 09:34
  • - تعداد بازدید: 1253
  • - تعداد بازدیدکننده: 90
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:

لزوم حرکت دانش‌آموختگان دانشگاهی به سمت مبانی اقتصاد دانش‌بنیان

بهشتیان با اشاره به لزوم حمایت‌ نهادهای منطقه‌ای از موضوعات کاربردی، گفت: شرکت دانش‌بنیان در صورت حمایت و نظارت، بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه مانند چالش‌های دستگاهی، بیکاری و ثروت‌آفرینی، را حل می‌کند.

~/Asset/News/News/Image/فارغ-التحصیل.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ جواد بهشتیان؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حرکت جامعۀ علمی و دانش‌آموختگان دانشگاهی به سمت مبانی اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: شرکت دانش‌بنیان می‌تواند معضلات اشتغال دانشگاهیان را رفع کند. 



وی افزود: تعریف موضوعات کاربردی و تلاش برای کاربردی‌کردن یافته‌های علمی، یکی از ملزومات امروز کشور برای رسیدن به توسعه است که تنها از راه ارتباط بیشتر و سیستماتیک با صنعت محقق می‌شود.



بهشتیان ادامه داد: برخی رشته‌های شاخۀ علوم‌پایه، برقراری ارتباط با صنعت و یا کاربردی‌کردن دستاوردهای تحقیقاتی مسیر طولانی‌تر و حمایت بیشتری را طلب می‌کنند اما اگر موضوعات بر اساس نیازهای نهادهای کشور، حتی نهادهای منطقه‌ای تعریف شوند، این مسیر کوتاه خواهد شد.



محقق برجستۀ شیمی‌فیزیک اضافه کرد: اگر نهادها نیازها و مشکلات خود را به دانشگاه ارجاع دهند تا در قالب پروژه تحقیقاتی تعریف شوند و از سوی دیگر نیز حمایت‌های مالی و معنوی خو را به این پروژه‌ها تزریق کنند، بخش بسیاری از مشکلات جامعه مانند چالش‌های دستگاهی، بیکاری و ثروت‌آفرینی، حل می‌شود. 



وی اظهار داشت: در این روند، دانشگاه نیز بر اساس موضوعات احصاء و ارجاع‌شده از سوی دستگاه‌ها، دانشجوی دوره دکتری و پسادکتری پذیرش می‌کند. 



عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی در ادامه تصریح کرد: گرچه درصد موفقیت در شرکت‌داری دانش‌بنیان پایین است اما نباید فراموش کرد همین میزان نیز ارزشمند است؛ البته باید روند ارائه تسهیلات و حمایت‌ها و همچنین جهت‌دهی‌ها به نحوی باشد که این میزان افزایش یابد.



بهشتیان تحقیق روی موضوعات و نیازهای آینده را یکی دیگر از اولویت‌های کشور برشمرد و یادآور شد: معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با تشکیل ستادهای متنوع، اقدامات خوبی برای توسعۀ علمی کشور در حوزه‌های مختلف انجام داده است. به عنوان نمونه حمایت از حوزه نانو سبب شد پیشرفت‌های بسیار خوبی در این بخش حاصل شود؛ گرچه موفقیت در بعد نظری بسیار بیشتر از ابعاد علمی بوده است اما حوزه نانو را می‌توان به عنوان یک الگو برای توسعۀ علمی بخش‌های دیگر در نظر گرفت؛ البته به شرطی که به ابعاد کاربردی نیز بیش از گذشته توجه شود. 



وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعۀ کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان از نیازهای اصلی کشور در شرایط کنونی است که خوشبختانه اهتمام خوبی نیز در دولت بر این مهم وجود دارد اما باید سازوکاری فراهم شود که خروجی این اقدامات بهینه باشد. در واقع به همان نسبتی که علم توانست حوزه دفاعی و نظامی کشور را مقتدر و توانمند کند، در بخش‌های دیگر نیز اثرگذار باشد تا همه کشور از نتیجۀ فعالیت دانشگاه منتفع شوند.



  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 153435
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین