بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/12/10 - 09:02
  • - تعداد بازدید: 331
  • - تعداد بازدیدکننده: 328
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با حمایت بنیاد نخبگان/

محققان چهارمحال‌وبختیاری موفق به تولید خاک پوششی برای صنایع قارچ دکمه‌ای شدند

پژوهش برای تولید خاک پوششی، نخستین بار در طرح «هسته‌های مسئله محور احمدی روشن» و با حمایت بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛  شجاع قربانی دشتکی استاد تمام علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد گفت: پس از ۲ سال پژوهش، تحقیق و انجام آزمایش‌های میدانی محققان دانشگاه شهرکرد در قالب یک واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری موفق به تولید نوعی خاک پوششی مصنوعی شدند که بیش از ۲۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به خاک طبیعی آلی مورد استفاده در صنایع پروش قارچ دکمه‌ای دارد.

وی ادامه داد: پژوهش برای تولید خاک پوششی، نخستین بار در "طرح هسته های مسئله محور شهید احمدی روشن" و با حمایت بنیاد ملی نخبگان چهارمحال و بختیاری انجام شد و دفتر ارتباط با صنعت وزرات علوم، تحقیقات و فناوری آن را مصوب کرده است.

این استاد دانشگاه شهرکرد افزود: قارچ خوراکی در حال حاضر یکی از ارزانترین منابع تامین پروئتین در کشور است ولی یکی از محدودیت‌های تولید این محصول در استان و کشور، کمبود خاک پوششی مناسب است که با دستیابی به فرمول خاک پوششی توسط محققان دانشگاه شهرکرد، امکان تولید این خاک با عملکرد بهتر میسر شده است.

قربانی اظهار داشت: خاک پوششی بستر غذایی قارچ‌های دکمه‌ای را تشکیل می‌دهد و یکی از مهم ترین فرآیندهای پرورش قارچ یعنی تکمیل فاز زایشی و تولید محصول قارچ دکمه‌ای در آن انجام می‌شود، بنابراین اهمیت بسیاری در تولید قارچ دارد.

وی تصریح کرد:سال‌های گذشته خاک پوششی مورد استفاده در صنایع تولید قارچ دکمه‌ای از خاک های آلی، در اروپا تامین می‌شد ولی با افزایش قیمت ارز واردات آن توجیه‌پذیر نیست.

قربانی یادآور شد: دانشگاه شهرکرد فضای مناسب برای تولید تجاری این خاک را ندارد و در صورت حمایت مالی، تامین فضا و سوله مناسب توسط نهادها و یا افراد داخل استان، زمینه تولید تجاری این خاک در مقیاس بزرگ برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: توجیه اقتصادی این طرح به تایید پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری رسیده است و باید توجه داشت تولید قارچ خوراکی جایگزینی مناسبی برای مصرف گوشت و دیگر مواد غذایی است و میزان مصرف آب برای پرورش قارچ بسیار کم و به لحاظ اقتصادی و غذایی پرارزش است.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 164642
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین