بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/05/09 - 09:56
  • - تعداد بازدید: 447
  • - تعداد بازدیدکننده: 442
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با همکاری بنیاد نخبگان استان سیستان‌وبلوچستان/

مستعدان‌برتر از ظرفیت‌های ویژه سواحل مکران بازدید کردند

برنامه بازدید تخصصی و علمی مستعدان از سواحل مکران با هدف آشنایی دانشجویان با ویژگی‌های زمین‌ساختاری این منطقه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ برنامه بازدید تخصصی و علمی از سواحل مکران با هدف آشنایی دانشجویان با ویژگی‌های زمین ساختاری از جمله تکتونیک، سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی سواحل، مخاطرات دریایی، منابع معدنی و آلی سواحل مکران، با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان اقیانوس‌شناسی، با همکاری بنیاد نخبگان استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در این برنامه، بیان شد: زون ساختاری-رسوبی مکران از تنگه هرمز در جنوب شرق ایران تا خلیج سون میانی (دکن) در پاکستان گسترش دارد. این زون از طول جغرافیایی30 درجه و 57 دقیقه در جنوب شرق ایران تا30 درجه و 66 دقیقه در جنوب پاکستان امتداد دارد. زون مکران دارای 1000 کیلومتر طول و 340 کیلومتر عرض است. اختلاف ارتفاع توپوگرافی در مکران از 3000 متر زیر سطح آب‌های آزاد و در بستر دریای عمان تا 1500 متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد در ارتفاعات مکران است (گراندو و همکاران ، 2006). مکران دارای چهار ایالت رسوب‌گذاری متفاوت است که شامل مکران شمالی، مکرانی داخلی، مکران بیرونی و مکران ساحلی است.

در ادامه افزوده شد: مکران ساحلی در جنوب مکران بیرونی واقع شده است. از دیدگاه زمین شناسی، مکران یک زمین درز قدیمی است که به فرم یک منشور برافزایشی، از کرتاسه پسین تا ترشیاری پیشین و تا هولوسن، در فرادیواره یک زون فرورانش کم عمق و کم شیب قرار دارد (اشتوکلین، 1974).

در مکران چین‌خوردگی واحدهای سنگی الیگوسن پسین-میوسن میانی که عمدتاً فلیش‌های ماسه‌ای هستند، در زمان میو-پلیوسن صورت گرفته است. نوار ساحلی شمال دریای عمان به فاصله 143 کیلومتر، حد فاصل بین‌شهرهای چابهار و کنارک و نوار ساحلی شمال دریای عمان از خلیج گواتر تا خلیج پزم است.

سازندهای منطقه ساحلی استان سیستان و بلوچستان در قالب منطقه مکران ساحلی، جوانترین واحدهای سنگی زون مکران را تشکیل می‌دهند.

ویژگی‌های خاص این منطقه از جمله عملکرد عوامل زمین‌شناسی، اقلیمی، تکتونیکی، هیدرودینامیکی و فعالیت‌های انسانی، تغییرات کوتاه و بلند مدت را حادث شده است و بررسی وضعیت رسوبگذاری و شرایط محیط رسوبی بر اساس مطالعات چینه‌نگاری سکانسی، در بازسازی شرایط دیرینه و پیش‌بینی آینده بسیار مهم است.

در ایران همانند دیگر نقاط جهان، سنوزوئیک (نئوزوئیک) از 65 میلیون سال پیش و پس از رخداد کوهزایی جهانی لارامین آغاز شده که شامل سه دوره پالئوژن، نئوژن و کواترنری است.

***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@
 دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 166629
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین