بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/03/09 - 12:08
  • - تعداد بازدید: 399
  • - تعداد بازدیدکننده: 396
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به همت بنیادنخبگان استان هرمزگان/

مستعدان‌برتر با صنعت لنج‌سازی بندر کنگ آشنا شدند

برنامه بازدید مستعدان‌برتر از کارگاه لنج‌سازی و تعمیر لنج بندر کنگ به همت بنیاد نخبگان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامۀ برگزاری برنامه‌های نخبگانی و با هدف آشنایی نخبگان و مستعدان برتر با مزیت‌ها و ظرفیت‌های بومی، برنامه بازدید از کارگاه لنج‌سازی و تعمیر لنج بندر کنگ برگزار شد.

در این بازدید، جواد مقدری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، یکی از راه‌های شناخت زیبایی­‌های ریاضیات را هندسه و مفاهیم هندسی دانست و گفت: هندسه شاخه‌ای از ریاضیات است که با شکل، اندازه، موقعیت نسبی شکل‌ها و ویژگی‌های فضا سروکار دارد. هندسه به‌طور مستقل در پاره‌ای از تمدن‌های اولیه به شکل بدنه‌ای از دانش عملی در مورد طول، مساحت و حجم ظهور کرد و پایه‌ریزی آن به عنوان یک دانش رسمی ریاضی در زمان تالس (قرن ششم پیش از میلاد) در غرب آغاز شد. امروزه کاربرد هندسه و مفاهیم هندسی در همه بخش های زندگی، بویژه صنعت و هنر، غیر قابل انکار است.

وی صنعت لنج‌سازی را یکی از نمونه‌های ملموس و بصری  بکارگیری مفهوم هندسه در علوم ریاضی دانست و افزود: این صنعت یکی از مهمترین صنایع‌دستی مردم ساحل‌نشین است و در نوار ساحلی خلیج فارس، به ویژه بنادر زیادی در استان هرمزگان لنج‌ می‌سازند که بندرکنگ یکی از آن‌هاست. به لنج‌سازی در بندرکنگ قدمت ۱۲۰۰ ساله نسبت می‌دهند؛ آن‌ هنگام که نادر نخستین مرکز کشتی‌سازی را در نوار ساحلی خلیج‌فارس راه‌اندازی کرد و این سنت تا امروز در این شهر ساحلی ادامه دارد. ارتباط دقیق و زیبای ساخت لنج و مفاهیم ریاضی بویژه هندسه بکار رفته در آن می تواند مورد توجه ویژه، دانشجویان علاقمند به ریاضی قرار گیرد.

در ادامه با بیان نکات فنی و هندسی ریاضی بکار رفته در ساخت لنج، دانشجویان با حضور مسئول کارگاه، پیمانکاران با سابقه با مراحل ساخت و تعمیر کارگاه لنج‌سازی و تعمیر لنج شهرستان بندر کنگ آشنا شدند.

این برنامه با بازدید از اماکن تاریخ شهر کنگ پایان یافت.

لازم به ذکر است، بندر کنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این شهر در کرانه ساحل خلیج فارس واقع شده، یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود و مساحت کلی بندر کنگ ۵ کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار (که تقریباً یک دوازدهم از مساحت کل شهر را شامل می‌شود) بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است این بندر ۵ کیلومتر تا شهر بندرلنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس مرکز استان هرمزگان فاصله دارد.

 ***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 165722
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین