بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/08/10 - 10:40
  • - تعداد بازدید: 408
  • - تعداد بازدیدکننده: 404
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در ادامه بازدیدهای علمی و صنعتی استادمحور/

مستعدان برتر آذربایجان غربی از پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کردند

برنامۀ بازدید از پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور مستعدان رشته‌های معدن و زمین‌شناسی به همت بنیاد نخبگان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری بازدیدهای استادمحور، برنامۀ بازدید از پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه به همت بنیاد نخبگان آذربایجان غربی برگزار شد.

در این برنامه با بیان اینکه یکی از پروژه‌های کلان در استان آذربایجان غربی سامانه انتقال آب از حوزه کانی سیب به دریاچه ارومیه است، عنوان شد: این پروژه متشکل از تونل به طول ۳۶ کیلومتر سد همچنین کانال‌های انتقال آب است. تونل حفاری‌شده در این پروژه با توجه به ویژگی‌های زمین، یکی از پروژه‌های منحصر به فرد در دنیا است که از دو قطعه تشکیل شده است. قطعه اول در سنگ‌های سخت گرانیتی حفاری شده اما به دلیل پیچیدگی‌های فنی قطعه دوم در آبرفت‌های سست حفاری شده است.

در ادامه بیان شد: در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود. فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسئولان مربوطه با اجرای طرح‌های مرتبط، انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

در ادامه ضمن تشریح این پروژه با استفاده از تصاویر و نقشه‌ها، ابعاد و اهداف پروژه ارائه و بازدید از پورتال خروجی انجام گرفت.

تبیین چگونگی عملکرد انتخاب تی‌بی‌ام در این پروژه و مسائل مربوط به پایدارسازی و لاینیگ تونل، از دیگر بخش‌های این بازدید بود.

در پایان به منظور آشنایی بیشتر و درک بهتر  پیچیدگی‌های حفاری‌های مکانیزه، شرکت‌کنندگان از تونل دسترسی در منطقه خورنج بازدید کردند. در این مرحله نیز توضیحاتی راجع به نحوه حفاری این قسمت و هدف از ایجاد تونل دسترسی ارائه شد و در نهایت بازدید از سد کانی سیب انجام گرفت. این سد به منظور ذخیره آب در منطقه و همچنین آبگیری تونل ایجاد شده است.

لازم به ذکر است، در این بازدید، بهیاری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و مستعدان رشته‌های معدن و زمین‌شناسی حضور داشتند.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 168015
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین