بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/03/30 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 273
  • - تعداد بازدیدکننده: 82
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد:

مقاله‌نویسی، راهی برای اشتراک‌گذاری یافته‌های علمی است

کیانی اشتراک‌گذاری یافته‌های علمی، نیاز به ارتقاء شغلی را از مهمترین علل نگارش مقاله دانست و گفت: نوشتن مقاله مهارتی کاربردی برای دانشگاهیان است.

~/Asset/News/News/Image/مقاله.png
به گزارش پایگااه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یاسر کیانی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد به فازبندی مقاله‌نویسی اشاره کرد و گفت: مرحله اول مقاله‌نویسی انجام کار تحقیقاتی، مرحله دوم انتخاب عنوان مناسب، مرحله سوم آماده کردن فایل مقاله، مرحله چهارم برنامه‌ریزی برای درفت اولیه که با استاندارد های لازم نزدیک باشد و مرحله پنجم ارسال مقاله است.



وی نیاز به ادامه تحصیل، به اشتراک‌گذاری، علاقه شخصی، نیاز به دیده شدن، به دست آوردن شغل و حفظ کار و شغل موجود را انگیزه اصلی نوشتن مقاله دانست.



عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد به انواع مقالات از جمله مقاله ISI، مقاله علمی و پژوهشی خارجی، مقاله علمی و پژوهشی داخلی، مقاله علمی ترویجی، مقاله کنفرانس خارجی و  مقاله کنفرانس داخلی اشاره داشت و گفت: مقاله‌های داخلی که به زبان خارجی ترجمه می‌شوند از مرتبه بالاتری نسبت به مقالات با زبان فارسی دارند و امکانISI شدن آنها بالاتر است.



کیانی گفت: مجلات یا ژورنال های ISI مجلاتی هستند که در لیست مجلات مؤسسه تامسون رویترز قرار دارند؛ گرچه همه این مجلات معتبر هستند اما آنها از نظر اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارند.



عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: ملاکی که مؤسسه تامپسون رویترز برای ارزش‌دهی به مجلات ISI استفاده می‌کند، ایمپکت‌فاکتور و یا ضریب‌تأثیر نام دارد و به صورت میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات یک مجله در دو سال قبل رفرنس داده شده، تعریف می‌شود. بالاتر بودن ایمپکت‌فاکتور یک مجله بدین معناست که مقالات این مجله به طور میانگین توسط مقالات بیشتری مورد ارجاع قرار گرفته‌اند؛ بنابراین این مجله در بین محققان از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد استناد قرار گرفته است.



کیانی تصریح کرد: مهمترین عاملی که بر امتیاز یک مقاله تأثیر می‌گذارد، نوع مجله‌ای است که در آن به چاپ می‌رسد؛ به همین دلیل نویسندگان باید با ارزیابی واقع‌بینانه از کیفیت مقاله خود، آن را به مجلات مرتبط و در سطح مقاله خود ارسال کنند.



وی اظهار داشت: نام برخی از ژورنال‌ها با وجود ایندکس شدن در سایت مؤسسه تامسون رویترز، در گزارش JCR سالانه حضور ندارد. علت این امر آن است که این ژورنال‌ها به تعبیری در لیست انتظار یا لیست احتمالی JCR قرار گرفته‌اند.



کیانی به رتبه‌بندی نشریات علمی در سایمگو نیز اشاره داشت و یادآور شد: رتبه‌بندی سایمگو اطلاعات خود را به ‌صورت روزانه از بانک اطلاعاتی Scopus دریافت می‌کند و آنها را به رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد. رتبه‌بندی سایمگو با استفاده از آنها، هم کشورها و هم نشریات علمی را بر اساس شاخص‌های زیر نشریات را در سه چارک Q1، Q2، Q3 و Q4 رتبه‌بندی می‌کند.



عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد در پایان تفاوت ژورنال‌ها، نقاط ضعف و قوت مقاله، نحوه جست‌وجوی مقالات علمی تحقیقاتی، تفاوت انواع مقالات و کنفرانس‌های داخلی و خارجی و نحوه ارسال مقاله را تشریح کرد و افزود: بهترین راهکار نوشتن مقالۀ خوب، خواندن مقالات متعدد و کسب مهارت و تجربه است.



دومین جلسه کارگاه آموزشی «مقاله‌نویسی به زبان انگلیسی» به همت بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.






  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 144187
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین