ترابی گفت: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزههای اشتغالزایی شوند.
![~/Asset/News/News/Image/139406271038015996114004.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/139406271038015996114004.jpg)
فرشاد ترابی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اشاعۀ فرهنگ کارآفرینی در بین دانشگاهیان، گفت: دانشآموختگان دانشگاهی فارغ از شرایط موجود باید در سودای کارآفرینی باشند.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد هستههای نخبگانی و پژوهشی هدفمند، افزود: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزههای اشتغالزایی شوند.
ترابی ادامه داد: دانشگاه در ارائۀ آموزشهای صنعتی و کاربردی عملکرد خوبی نداشته است و به همین دلیل غالب دانشجویان کیفیت و کارآیی لازم را برای حضور فعال در صنعت را ندارند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی اظهار داشت: امروزه واحدهای درسی باید منطبق با نیازهای روز جامعه خاصه صنعت تعریف و تنظیم شوند تا افراد هم دانش و هم اعتمادبهنفس لازم را برای حضور در صنعت و جامعه پیدا کنند. در این روند، پروژههای تحقیقاتی و پژوهشی نیز مرتبط و محصولمحور تعریف میشوند در نتیجه اثرگذاری دانشگاه در جامعۀ بومی نیز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: باید به این نقطه رسید که تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی، حضور در عرصههای کسبوکار نوآورانه و فناورانه و تشکیل هستههای پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان است؛ با این حال اما هنوز حتی اساتید دانشگاهی نیز شناخت کافی از مقتضیات و شرایط این قبیل اشتغالها ندارند.
ترابی تصریح کرد: اموری مانند گمرک، بیمه، صادرات و واردات، مالیات و نحوه شرکتداری، همگی از مسائل و چالشهای بزرگ ورود به عرصههای کارآفرینی است که قطعاً هر فرد باید با آنها آشنا باشد گرچه نمیتوان انتظار داشت یک متخصص به همۀ امور بخش تولید و تجاریسازی مسلط باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی تأکید کرد: حضور شرکتهایی که به امور تولید و بازرگانی مسلط باشند، در کنار شرکتهای دانشبنیان یک الزام است. این شرکتها میتوانند با استقرار در مراکز رشد دانشگاه و یا پارکهای علموفناوری، نیازهای شرکتهای دانشبنیان را به خوبی و با بالاترین درجۀ اطمینان پوشش دهند.
وی در ادامه حمایت از محصولات دانشبنیان در بازار را امری مهم تلقی کرد و اظهار داشت: برای موفقیت در عرصههای تولیدی، حضور بخشخصوصی یک ضرورت است. صاحبان سرمایه میتوانند در مباحثی چون بازاریابی، عملکرد منحصربفردی داشته باشند و کالا و محصول تولیدهشده را به بهترین شکل در بازار معرفی کنند.
ترابی در پایان خاطرنشان کرد: دولت نیز به عنوان بزرگترین مشتری میتواند با همافزایی همۀ زیرمجموعههای خود، گامی بلند در راستای تقویت شرکتهای دانشبنیان بردارد.