بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/08/22 - 08:16
  • - تعداد بازدید: 254
  • - تعداد بازدیدکننده: 247
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به همت بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی/

هیئت اندیشه‌ورز نخبگانی «تحول در حکمرانی آب، اقلیم و محیط زیست» تشکیل جلسه داد/ احصاء نظام مسائل استان در بخش آب

جلسه هیئت اندیشه‌ورز نخبگانی «تحول در حکمرانی آب، اقلیم و محیط زیست» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اولین جلسه هیئت اندیشه‌ورز نخبگانی«تحول در حکمرانی آب، اقلیم و محیط زیست» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، رئیس بنیاد نخبگان استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان و جمعی از اساتید دانشگاه‌های برتر خراسان جنوبی برگزار شد.

در این نشست، علیرضا عباس‌زاده؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نیازمند راهکارهای عملی نخبگان برای رفع معضل آب استان هستیم، از نخبگان و هیئت اندیشه‌ورز استان خواست تا راهکارهای عملی خود را برای مدیریت مصرف آب ارائه دهند.

وی افزود: مدیران باید مدیران حل مسئله باشند؛ برای نیل به این هدف استفاده از توان و قابلیت‌‌های نخبگان و هیئت‌های اندیشه‌ورز و تعامل با آنان یک ضرورت است  

عباس‌زاده با تأکید بر لزوم احصاء نظام مسائل استان در بخش آب، ارائه راهکارهای عملی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی را الزامی دانست و تأکید کرد: برخی از قوانین کنونی، پاسخگوی 20 سال آینده کشور نیست؛ بنابراین اصلاح آنها را باید از همین امروز آغاز کرد به ویژه اینکه نیاز به آب روز به روز بیشتر می‌شود و باید پیشگیری لازم صورت بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کاهش نزولات جوی، استفاده بهینه از آب‌های ژرفی را موضوعی مهم قلمداد و تصریح کرد: فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب است. از این رو، اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان و با شیرین‌سازی آب ضروری به نظر می‌رسد؛ به خصوص اینکه با این رویه در مصرف، آب مصرفی استان تا 30 سال آینده تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه 98 درصد آب استان صرف کشاورزی می‌شود اما بهره‌وری از آن به اندازه کافی نیست، ادامه داد: هیئت اندیشه‌ورز آب باید در این خصوص راهکارهای نخبگانی خود را ارائه دهد.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه نخبگان، مشاوران امین حکمرانی هستند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، احداث سازه‌های آبخیزداری بهترین روش است و می‌تواند سیلاب‌ها را مدیریت کند. در این موارد می‌توان مشکلاتی مانند فرسودگی سیستم حمل و نقل را به مسائل کاربردی تبدیل و آنها را در قالب پروژه‌های دانشجویی تعریف کرد.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 168227
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین