بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/05/23 - 12:20
  • - تعداد بازدید: 95
  • - تعداد بازدیدکننده: 94
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون علمی سابق رئیس جمهور:

پیشرفت و توسعه کشور، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان تنها مسئله‌ معاونت علمی است

روح‌الله دهقانی گفت: معاونت علمی جزو دستگاه‌هایی است که حاشیه‌ای ندارد و تنها مسئله‌اش پیشرفت و توسعه کشور و مخاطب آن، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، آیین تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور برگزار شد، در این آیین که با حضور معاون اول رئیس جمهور در محل معاونت برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دولت سیزدهم، حسین افشین به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دولت چهاردهم معارفه شد.

روح‌الله دهقانی معاون سابق علمی رئیس جمهور در این نشست گفت: معاونت علمی جزو دستگاه‌هایی است که حاشیه‌ای ندارد و تنها مسئله اش پیشرفت و توسعه کشور و مخاطب آن، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی با اظهار خوشحالی از انتخاب حسین افشین برای این جایگاه افزود: خود را متعهد می‌دانم تا برای درخشان‌تر شدن این معاونت به هر شکلی به آن کمک کنم.

یکی از شاخصه‌های معاونت علمی که معماری و تدبیر آن را مدیون سیاست‌های بلندنظرانه رهبر معظم انقلاب هستیم، بها دادن به توسعه و پیشرفت علم و فناوری است. دکتر عارف از نخستین پایه گذاران بناها و زیرساخت های معاونت علمی هستند، در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، ستاد نانو و غیره نقشی اثرگذار داشته‌اند و با این فضا به خوبی آشنایی دارند.

دهقانی با اشاره به چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی طی چهار دوره فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است.

وی در ادامه از زحمات معاونان علمی، فناوری پیشین از صادق واعظ زاده، نسرین سلطان خواه و سورنا ستاری تقدیر کرد و افزود: در دو سالی که در این جایگاه بودم سعی کردم این مسیر را پر قوت ادامه دهم و تاریخچه ارزشمند معاونت علمی را حفظ کنم.

دهقانی با بیان این‌که قانون جهش تولید یکی از قوانین مترقی در دنیاست، عنوان کرد: به اذعان بسیاری از متخصصان، اگر حداقل ۱۰ سال این قانون را اجرا کنیم، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی ما به دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد و به یکی از کشورهای پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل خواهیم شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پیشین ادامه داد: علاوه بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان، معاونت علمی امروز دستاوردهای دیگری نیز دارد از جمله بنیاد ملی علم که نسبت به گذشته حمایت‌های ۱۰تا ۱۵ برابری از پژوهش‌ها انجام می‌دهد، همچنین سازمان توسعه همکاری های بین المللی که دست گشاده‌ای در توسعه روابط علمی و فناوری بین المللی دارد و می‌تواند در زمینه همکاری‌های فناورانه بین‌المللی، به کشور کمک کند.

وی افزود: در معاونت علمی امسال نسبت به سال گذشته تقریب ده برابر منابع بودجه ای داریم که از پروژه های پیشران، منابع قانون جهش تولید، منابع اعتبار مالیاتی، منابع بودجه عمومی معاونت و غیره را شامل می‌شود. این فرصتی است که زمینه برای رشد بیش‌تر زیست‌بوم فناوری و نوآوری فراهم شود؛ طوری که اشتغال قریب به ۴۰۰ هزار نفری، فروش قریب ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها که این زیست‌بوم را به یک ابزار بسیار بزرگ توسعه و پیشرفت بدل ساخته، بتواند نقشی اثرگذارتر در رشد و توسعه کشور ایفا کند.

 

شایان ذکر است، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور شنبه گذشته (۲۰ مرداد) در حکمی حسین افشین را به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تعیین کرد.

افشین، معاون جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور دانشیار مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و سومین نفری است که از این دانشگاه برجسته کشور به این سمت منصوب می‌شود.

پیش از افشین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی از ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست و از ۱۱ آبان ۱۴۰۱ تا امروز سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را برعهده داشت که او نیز عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با درجه دانشیاری در دانشکده مهندسی هوافضا بود.



***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172654
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین