بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/11/09 - 14:56
  • - تعداد بازدید: 982
  • - تعداد بازدیدکننده: 82
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در آستانه چهلمین سالگرد پیروری انقلاب اسلامی/

چند واحد فناور توسعه‌دهنده زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری ایلام افتتاح شد

در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان ایلام و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چند واحد مهم در توسعه زیست بوم استان  از جمله پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام افتتاح شد.

~/Asset/News/News/Image/ilm3_122082.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ صبح امروز و در ادامه سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان ایلام، پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه ایلام با هدف  تکمیل چرخه ایده تا ثروت و بهره مندی از ظرفیت بومی این استان  در بهره وری بهینه و فراوری دانش بنیان گیاهان دارویی افتتاح شد. در این مراسم استاندار، رییس پارک علم و فناوری، رییس دانشگاه ایلام و جمعی از مسولان استانی حضور داشتند.


 استان ایلام با توجه به ویژگی‌های بومی و جغرافیایی از ظرفیت بالایی در حوزه گیاهان دارویی بهره مند است به طوری که بالغ بر 1000 گونه گیاهی و 309 گونه گیاه دارویی در این استان رشد می کند.


با توجه به ضرورت برداشت بهینه و پیوند دانش و فناوری با ظرفیت گیاهان دارویی، باید برای توسعه پژوهش های کاربردی گام های اساسی برداشته  شود.


بر همین اساس، این پژوهشکده در مسیر  تولید و انتشار گیاهان دارویی و معطر، ترجمه دانش فنی این حوزه و نیز بهینه سازی مطالعات و پژوهش های راهبردی با حمایت دانشگاه ایلام گام بر می دارد.


 دانشگاه ایلام   حرکت دانشگاه در مسیر تکمیل چرخه تولید علم تا ثروت را در سه فاز مجزا کلید زده است که راه اندازی این پژوهشکده با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت، نخستین گام در این راستا به شمار می رود.


 


هموار شدن راه حمایت مالی از طرحهای  فناورانه استان


همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار ایلام،  رییس پارک و دیگر مسوولان استانی صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری استان با هدف حمایت از طرح های نوآورانه و دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری افتتاح شد.


ستاری در ادامه از مرکز نوآوری و واحدهای فناور مستقر در این پارک دیدن کرد و با فناوران و استارتاپی های مستقر در پارک به گفت و گو نشست.


 


مرکز نوآوری پارک علم و فناوری، با برگزاری دوره های آموزشی، دوره های تخصصی و ارائه مشاوره های کسب و کار و همکاری با شتابدهنده های زمینه را برای ورود ایده های نوآورانه به بازار کسب و کار فراهم کرده است.


بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی و ادای احترام به شهدای گمنام مدفون در گلزار شهدای این دانشگاه از دیگر برنامه های معاون علمی و فناوری در سفر به استان ایلام بود.


 


معاون علمی و فناوری همچنین در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش های آنان پاسخ گفت.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مراکز زیست فناوری وکشاورزی گام های تازه ای آغاز شده است افزود: دانشگاه ها هم باید کارهای جدی انجام دهند اما باید بدانیم آنچه که پژوهش این حوزه را به کسب و کار و حل مشکلات استان می رساند، ایجاد محیط کسب و کار است.


ستاری گفت: شرکت های زیست فناوری ایران به قطب فناوری منطقه بدل شده اند و 97 درصد نیاز دارویی کشور را که بخش عمده آن بیوتک است تولید  می کنند.


وی بیان کرد: حرکت از دانشگاه ها به عنوان مبدأ تولید دانش و نوآوری آغاز می شود و نقش دولت ایجاد زیرساخت ها است تا بخش خصوصی جرأت کند و به سرمایه گذاری در حوزه های دانشی و پژوهشی ورود کند.


رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: عملکرد پارک علم و فناوری از نوآوری و ایده های استارتاپی خوب بوده اما باید روند رشد و تجاری سازی ایده ها شتاب بیش تری بگیرد.


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به رشد صعودی جایگاه ایران در شاخص های نوآوری گفت: ایران در میان برترین کشورهای تولیدکننده علم جای دارد؛ همچنین در حوزه نوآوری و تولید اول منطقه و جهان اسلام هستیم.


 


ستاری درباره رشد ظرفیت نیروی انسانی تحصیل کرده در مقایسه با سال های آغازین انقلاب اسلامی گفت: ابتدای انقلاب اسلامی، پیش از انقلاب ۲۷۰ هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل بودند که از این میزان ۱۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های خارج از ایران مهاجرت کرده بودند. در حال حاضر ایران چهار میلیون و هفتصد هزار دانشجو دارد که فقط ۱۷۰ هزار نفر در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.  این موضوع نشان دهنده رشد چندبرابری ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده مقیم ایران است.


مشکل عمده گیاهان دارویی در استان ایلام به صنایع تبدیلی بر می گردد و باید ابت ا ظرفیت های فرآوری و صنایع تبدیلی فراهم شود تا کشاورز به کشت گیاه دارویی سودآور و ارزش آفرین ترغیب شود.؛ این استان از ظرفیت خارق العاده ای درحوزه گیاهان دارویی برخوردار است که در پیوند با نوآوری و دانش، می تواند ارزش افزوده و اشتغال بالا خلق کند.


وی با بیان این که محیط مساعد کسب و کار ضمن تبدیل ایده به ثروت راه را برای جذب و ماندگاری نخبگان فراهم می کند گفت: برنامه مفصلی برای بازگشت نخبگان داریم که عمده این برنامه در قالب ایجاد زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری تعریف می شود. بخش قابل توجهی از نخبگانی که به ایران باز می گردند کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی خود را ایجاد می کنند.


ستاری افزود: تا به حال 60 شتابدهنده مورد حمایت قرار گرفته اند و قطعا این حمایت ها بیش تر می شود. برای حمایت از شتابدهنده ها در قالب کمک بلاعوض و وام در نظر گرفته شده است تا  رشد و بلوغ ایده های جوانان خلاق و تحصیل کرده را محقق کنند.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 145803
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین