بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/12/07 - 08:16
  • - تعداد بازدید: 732
  • - تعداد بازدیدکننده: 67
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی ملاعلی سمنانی برگزار شد

آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی حاج ملاعلی سمنانی با حضور جمعی از نخبگان در سمنان برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/molaali(1).png

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی حاج ملاعلی سمنانی با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان و جمعی از مدیران و مسئولان ‌استانی، نخبگان و دانشگاهیان در سمنان برگزار شد.


در این مراسم، داود فیض؛ رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان ضمن معرفی کوتاه حاج ملاعلی سمنانی معروف به حکیم الهی، گفت: تکریم و نکوداشت مقام علمی و فرهنگی مفاخر و علمای دین و الگوسازی از آنان برای اجتماع نخبگانی، از وظایف مهم بنیاد ملی نخبگان است.


وی افزود: در راستای معرفی و الگوسازی از حکیم الهی برای مستعدان‌برتر، لازم است دستگاه‌های اجرایی، شهرداری و دانشگاه‌ها نسبت به جمع‌آوری کتب و دست‌نوشته‌های وی و نیزمرمت و بازسازی آرامگاه آن حکیم ربانی اهتمام کنند.


در بخش دیگری از این نشست، غلامرضا اعوانی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و استاد برجسته فلسفه با اشاره به خدمات و فعالیت‌های کم‌بدیل حکیم الهی سمنانی و جایگاه والای او در علم و معرفت، گفت: وی مراحل کسب علوم و فضائل را در شهرهای سمنان، کربلا، ‌نجف، تهران، اصفهان، کرمانشاه و سبزوار سپری و پس از طی کردن مدارج عالیه در علوم الهی به زادگاه خویش مراجعت کرد و 18 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف از این شخصیت فرهیخته به یادگار مانده است.


عضو پیوسته فرهنگستان علوم افزود: حاج ملاعلی سمنانی به درجه‌ای والایی از علم و حکمت دست یافت که این بسیار قابل توجه و ارزشمند است.


اعوانی یادآور شد: حاج ملاعلی سمنانی یکی از علمای متبحر و حکمای بزرگ قرن اخیر بوده که در میان مردم سمنان و دیگر شهرها و حتی خارج از مرزها شهرت بسیاری داشته و دارد.


برگزیده جایزه علامه طباطبایی با بیان اینکه حکیم الهی نقش بسیاری در آگاهی مردم زمان خویش داد، خاطرنشان کرد: اگر حکیمی به مقتضیات زمان خود آگاه نباشد، سبب گمراهی مردم خواهد شد.


لازم به ذکر است، در این مراسم متن پیام قائم مقام بنیاد ملی نخبگان توسط رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان قرائت شد.


حاج ملاعلی سمنانی معروف به حکیم الهی سمنانی فرزند حاج محمد صادق در سال ۱۲۴۳ قمری در سمنان دیده به جهان گشود. وی از شاگردان مرحوم حاج ملا هادی سبزواری بوده که سال‌های زیادی را در حوزه‌های علمیه نجف و کربلا به تحصیل معارف اسلامی مشغول بود. علمای بزرگ زمان از جمله حاج ملاهادی سبزواری و حاج ملاعلی کنی، وی را تصدیق و تکریم کرد‌ اند و اعتمادالسلطنه در کتاب «المأثر و الاثار» وی را «جامع علوم عقلی و نقلی» می‌دانست.


تعداد تألیفات حکیم در فقه و اصول و حکمت، بیش از 25 کتاب بوده که عوامل مختلفی از جمله علاقه نداشتن حکیم الهی به شهرت، موجب به یادگار نماندن بسیاری از این آثار شد.


نسخه خطی مجموعه رسالات در باب فقه و اصول، نسخه خطی کتاب خلاصه الحساب، نسخه خطی رساله در علم حساب، نسخه خطی کتاب جنگ، نسخه خطی رساله در بحور شعری، نسخه خطی خلاصه گنجینه الاسرار از مولانا محمود علی دلدار به انضمام حواشی حاج ملاعلی، نسخه خطی خلاصه شمس‌المناره از تصنیفات احمد قمی به انضمام حواشی حاج ملاعلی و نسخه خطی رساله در خواص حروف، جفر و تنجیم از جمله آثار به جای مانده از حکیم سمنانی است. وی سرانجام در سال ۱۳۳۳ قمری دیده از جهان فرو بست.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 152392
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین