بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/08/29 - 14:46
  • - تعداد بازدید: 1490
  • - تعداد بازدیدکننده: 92
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سالاریه مطرح کرد:

اجرای پنجمین دوره طرح شهید احمدی‌روشن با حضور ۳ هزار دانشجو

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به گستردگی پنجمین دوره طرح شهید احمدی‌روشن، گفت: این دوره با حدود ۳۰۰ هسته و ۳ هزار دانشجوی مستعد برگزار می‌شود.

~/Asset/News/News/Image/indexrrrrrrrrr.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛، مراسم افتتاحییه پنجمین دوره طرح شهید احمدی‌روشن با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری ریاست‌حمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان و محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، به صورت مجازی برگزار شد.  



حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان جرای طرح شهید احمدی‌روشن از برنامه‌های مهم نخبگانی است به همین دلیل علیرغم همه مشکلات موجود خاصه شیوع بیماری کرونا، بنیاد ملی نخبگان دوره پنجم آن را برگزار می‌کند.



وی با اشاره به اینکه توانمندسازی و هدایت مستعدان‌برتر از اهداف اصلی بنیاد ملی نخبگان است، افزود: شناسایی مشکلات و چالش‌های موجود در کشور و تشکیل هسته‌های نخبگانی حول آن با حضور اساتید خبره دانشگاهی و مجرب و دانشجویان مستعد، در قالب هسته‌های نخبگانی مسئله‌محور دنبال می‌شود.



سالاریه ادامه داد: در این طرح دانسته‌های دانشگاهی به یک مسئله واقعی تزریق و زمینه برای حل مشکلات موجود فراهم می‌شود. از سوی دیگر، مستعدان حاضر در این طرح بعد از پایان دوره می‌توانند به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنند.



معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تاریخچه طرح شهید احمدی‌روشن، اظهار داشت: در دور اول ۷ هسته با حضور  ۴۹ نفر در این طرح حضور داشتند؛ دور دوم با ۱۳ هسته و ۱۴۵ نفر، دور سوم بت   ۷۶ هسته و ۵۳۲ نفر و دور چهارم    با ۱۶۵ هسته و ۱۵۴۵ نفر، برگزار شد.

 

سالاریه با بیان اینکه طرح شهید احمدی‌روشن از دور سوم به کل کشور گسترش پیدا کرد، اظهار داشت: در مجموع چهار دوره این طرح، ۲۶۱ هسته با حضور ۲۲۷۱ نفر برگزیده که بهترین دانشجویان کشور بودند، حضور داشتند.



وی تصریح کرد: در دور اول ۳۰ دانشجوی دکتری تخصصی در طرح حضور داشتند که این عدد در دور چهارم این عدد به ۶۸۸ نفر رسید. در مجموع چهار دوره، ۱۰۷۵ دانشجوی دکتری تخصصی، ۷۱۷ دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۴۶۷ دانشجوی کارشناسی در این  چهار دوره فعالیت کردند.



معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: رشته‌های فنی و مهندسی با ۸۵۷ هسته بیشترین استقبال را در چهار دوره گذشته داشتند. علوم‌انسانی ۲۵۶ هسته، علوم‌پایه با ۱۹۹ هسته، علوم‌تجربی با ۱۸۸ هسته و هنر با ۴۵ هسته نیز دیگر هسته‌های فعال در چهار دوره گذشته طرح شهید احمدی‌روشن  بودند.



او اضافه کرد: دانشگاه صنعتی‌شریف، تهران، امیرکبیر، تربیت‌مدرس و شهید بهشتی بیشترین سهم را در بین دانشگاه‌های کشور در چهار دوره گذشته این طرح بودند.



سالاریه تصریح کرد: فرآیند دوره پنجم از فروردین با شناسایی چالش‌ها و موضوعات دستگاه‌ها و نهادها آغاز شد. از طرفی مذاکراتی با مجموعه دانشگاهی و پژوهشی کشور نیز انجام شد تا در نهایت اساتید خبره‌ای که تجربه کافی در انجام پروژه‌های عملی دارند، شناسایی شدند و فرآیند تیم‌سازی و تشکیل هسته‌ها شروع شد.



معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: برای دوره پنجم، بیش از هزار پروپوزال با حضور چندین داور متخصص، مورد ارزیابی قرار گرفت تا در نهایت حدود ۳۰۰ هسته پژوهشی تشکیل شد. این دوره از آذرماه آغاز و تا مردادماه ۱۴۰۰ به مدت ۹ ماه ادامه خواهد یافت.



سالاریه گفت: در دوره پنجم، ۱۴۱ هسته در فنی‌ومهندسی، ۴۴ هسته در علوم‌انسانی، ۳۹ هسته در پزشکی و بیوتیک، ۲۱ هسته در علوم‌کشاورزی، محیط‌زیست و شیلات، ۱۳ هسته در انسانی_حوزوی، ۱۰ هسته در علوم‌پایه و ۶ هسته در هنر، فعالیت خواهند کرد.



معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در این دوره ۸۸۰ دانشجوی کارشناسی، ۷۷۵ دانشجوی کارشناسی‌ارشد، ۷۸۵ دانشجوی دکتری و ۶۵ دانشجوی دکتری‌حرفه‌ای در دوره پنجم طرح شهید احمدی‌روشن حضور خواهند داشت.



سالاریه در پایان با اشاره به تمایز دوره پنجم طرح شهید احمدی‌روشن با دوره‌های قبلی، گفت: حضور گسترده صاحبان مسئله از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان تا مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی برای معرفی صورت‌مسئله، گسترش طرح شهید احمدی روشن به تقریباً کلیة استان‌های کشور و گسترش کمی طرح به حدود ۳۰۰ هسته فعال، توسعة قابل توجه حوزه‌های کاربردی علوم انسانی در مقایسه با دوره‌های قبل و استفاده از منابع سایر ارگان‌ها و شرکت‌ها به ویژه در بخش تأمین تجهیزات مورد نیاز، از مهمترین تمایزهای این دوره با دوره‌های قبلی طرح شهید احمدی‌روشن است.
  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 155749
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین