شغلی، اخلاق را مهمترین رکن پژوهش دانست و گفت: اخلاق پژوهشگری تابعی از اخلاق حاکم بر جامعه است.
![~/Asset/News/News/Image/طرح پژوهشی.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/طرح پژوهشی.jpg)
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه آموزشی اخلاق پژوهشی با هدف نهادینهکردن اخلاق حرفهای در دانشگاه، به همت بنیاد نخبگان استان زنجان در دانشگاه علومزشکی زنجان برگزار شد.
در این کارگاه، شغلی؛ عضو هیئتعلمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علومپزشکی زنجان، به بیان نمونههایی از نادیده گرفتن اخلاق در پژوهشها از جمله آزمایش تاسکیجی پرداخت و سپس ضمن مروری بر رویدادهای تاریخی مهم در امر اخلاق در پژوهش، تعریفی از اخلاق و قانون، ارائه کرد و گفت: اخلاق پژوهشگری تابعی از اخلاق حاکم بر جامعه است.
وی با تأکید بر لزوم رعایت استانداردهای پژوهشی، اخلاق را مهمترین رکن پژوهش دانست و افزود: ملاحظات اخلاقی در اجرای پژوهش، تدوین گزارش پژوهش و همچنین ارائه دستاوردهای پژوهش، از مهمترین شاخصههای اخلاقگرایی در فعالیتهای علمی است.
معاون پژوهش و فناوری و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علومپزشکی زنجان با تشریح اصول حق نویسندگی و همچنین معیارهای نویسندگی در تحقیقات و دستاوردهای علمی و پژوهشی، ترتیب نویسندگان را یکی دیگر از مصادیق اخلاق حرفهای برشمرد و اظهار داشت: مسئولیتپذیری در محتوای مقاله در پژوهشهای کلان و همچنین مفاهیم مالکیت دادهها، از دیگر ویژگیهای یک محقق با اخلاق است.
شغلی در پایان با اشاره به برخی از بارزههای بیاخلاقی علمی، پیشگیری از اختلاف بر سر حق نویسندگی و تقدیر و تشکر از همکاران را از اصول اخلاقی هر تحقیقی دانست و ادامه داد: سوءرفتار در انتشار، نویسندگی نادرست، انتشار تکراری، سرقت ادبی، اطلاعات جعلی، تحریف اطلاعات، تعارض منافع، عدمرعایت حریم خصوصی و راز داری، از مهمترین شاخصهای بیاخلاقی علمی است.