بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1398/01/18 - 12:13
  • - تعداد بازدید: 888
  • - تعداد بازدیدکننده: 67
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران:

اصلاح الگوی مدیریت آب لازمۀ توسعۀ کشور است

جهانشاهی با اشاره به لزوم حضور جدی نخبگان و حصول فناوری‌های نوین در حوزۀ صنعت آب، گفت: بروزرسانی مستمر و اصلاح الگوی مدیریت آب از موارد ضروری در جهت پیشبرد روند توسعه کشور است.

~/Asset/News/News/Image/جهانشاهی 2.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ آب به عنوان یکی از شاخص‌‌های مهم توسعه، مورد توجه ویژه در تمام کشورها است. آگاهی کامل از هیدروسفر و عناصر موجود در آن و پیش‌بینی وضعیت آب در جغرافیای کشور، یکی از ملزومات امروز همۀ جوامع است.


ایران نیز با قرار گرفتن در منطقه‌ای خشک، سرانۀ آبی بسیار کمتر از میانگین جهانی دارد؛ به همین دلیل حفظ منباع آبی و همچنین ذخیره و بکارگیری بهینه نزولات آسمانی باید در اولویت‌های کشور قرار بگیرد. در این بین، جامعۀ نخبگانی نیز باید بخشی از توان خود را به این حوزه متمرکز کنند.


در همین راستا، محسن جهانشاهی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، گفت: نگاه جامع به موضوع آب و آگاهی از شرایط هیدروسفر یقیناً در مدیریت صحیح این ماده ارزشمند نقش دارد. هرچند که وابستگی شدید صنعت، کشاورزی و مسائل اجتماعی به آب کاملاً بدیهی است اما از آسیب‌های زیستی وارده به آب شامل تخلیه پساب‌های صنعتی، ایجاد باران‌های اسیدی، سموم کشاورزی و مواردی از این قبیل نباید غافل شد. بنابراین بروزرسانی مستمر و اصلاح الگوی مدیریت آب از موارد ضروری در جهت پیشبرد روند توسعه کشور است.


وی افزود: سرعت بخشیدن به فرآیند تغییر مدیریت سنتی آب و افزایش شتاب به سوی مدیریت علمی منابع آبی همراه با تلاش برای افزایش بهره‌وری آب از الزامات امروز کشور است.


جهانشاهی ادامه داد: از مجموع آب‌های کره زمین تنها یک دهم درصد آن، آب شیرین و در دسترس انسان‌هاست. از کل آب‌هایی که سالانه در جهان مصرف می‌شوند، 70 درصد در بخش کشاورزی، 20 درصد در بخش صنعت و فقط 10 درصد برای مصارف خانگی به‌کار می‌رود.


رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران اظهار داشت: از 10 درصد آب در مصارف خانگی به میزان 8 درصد, از 20 درصد آب در مصارف بخش صنعت به میزان 17 درصد و از 70 درصد آب در بخش کشاورزی به میزان 50 درصد را می توان با سطوح مختلف فناوری و رویکردهای دانش بنیان به چرخه استفاده مجدد و مصرف مستقیم برگرداند.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران در مجموع دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است، استفاده بهینه از آبهای تجدیدپذیر با تکیه بر فناوری‌های نوین می تواند نقش بسزایی در تأمین آب مورد نیاز کشور داشته باشد. سال‌ها است که کشورهای دنیا برای مواجهه با کمبود آب با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به استفاده از آب‌های غیرمتعارف روی آورده‌اند.


جهانشاهی یادآور شد: با همین وضعیت فرهنگ مصرف و سیاست‌گذاری موجود در کشور می‌شود با استفاده از نوآوری و فناوری در حدود 75 درصد از آب مصرفی را مجدداً برای استفاده آماده‌سازی کرد. بنابراین یکی از عملی‌ترین روش‌ها برای برون‌رفت از معضل کم‌آبی کشور تبدیل آبهای غیرمتعارف مصنوعی به آبهای متعارف است.


رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران یادآور شد: از آنجائیکه طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده, سرانه آب هر ایرانی تا سال ۲۰۲۰ میلادی به یک چهارم متوسط سرانه آب جهانی خواهد رسید؛ به نظر می‌رسد حل معضل کم‌آبی و بی‌آبی کشور با ابتکار عمل نخبگان و مخترعان میسر خواهد بود؛ همچنین حل برخی مشکلات مرتبط با تعارض فعالیت‌های صنعتی و مسائل زیست‌محیطی از طریق اختراعات حوزه آب امکان‌پذیر است.


وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در اسفند ۱۳۹۷ با ابلاغ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، قطب علمی فناوری نانو در آب کشور و مرجع علمی کشور در این حوزه شده است. این قطب با استفاده از نخبگان داخلی و خارجی بعنوان مرجع علمی کشور در این حوزه تخصصی عمل کرده و با نوآوری و فناوری‌های پیشرفته بدنبال مرزشکنی علمی بوده و همچنین مشکلات جامعه را حل خواهد کرد. اکثر اعضای این قطب علمی عضو پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه نوشیروانی بوده که تنها پژوهشکده فناوری نانو در شمال کشور است.


جهانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: این پژوهشکده از سال 1382 بطور پیوسته بر روی تدوین نقشه‌راه و برنامه عملیاتی و میدانی حوزه آب و محیط‌زیست مشارکت داشته و در حوزه تولید علم تا عمل و مدیریت بحراب آب، خشکسالی و محیط‌زیست و ارائه راهکارها بطور جدی فعال است. بررسی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های در حال خشک شدن کشور و همچنین مطالعات عمیق و مدیریت در حوزه آب‌های مجازی و بهره‌گیری از فناوری در تبدیل آبهای غیرمتعارف به متعارف از دستاوردهای این مجموعه است.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 153174
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین