بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/11/02 - 10:53
  • - تعداد بازدید: 1473
  • - تعداد بازدیدکننده: 57
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

اعطای تسهیلات حمایتی باید منوط به فعالیت‌های هدفمند و کارشناسانه باشد

قطعی با اشاره به لزوم حمایت از گروه‌های تحقیقاتی، نظارت و ارزیابی واقعی را یکی از مهمترین ارکان موفقیت دانست و تأکید کرد: در ازای هر حمایتی از گروه تحقیقاتی، باید گزارش واقعی اتخاذ شود.

~/Asset/News/News/Image/دانش بنیان حمایت.jpg
مجتبی قطعی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تعریف نیازهای موجود در کشور در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، گفت: مقاله و تحقیقات تئوری، نیاز امروز کشور نیست.


وی افزود: در بسیاری موارد رفع نیازهای کشور به فناوری و یا پژوهش مرزدانش نیاز ندارد چراکه این مشکلات در واقع نیازهای حل‌شده در جهان هستند و دقیقاً به همین دلیل نیز نتیجۀ این فعالیت‌ها را نمی‌توان به عنوان مقاله منتشر کرد.


قطعی ادامه داد: اصولاً تا تحقیق و پژوهشی به ثروت‌آفرینی ختم نشود، عملاً واقعی نیست؛ به عبارت بهتر، روند تحقیق و پژوهش باید به‌گونه‌ای باشد که در نهایت برای کشور ارزش‌افزوده در بر داشته باشد. این محقق مهندسی مواد اظهار داشت: امروزه با توجه به ابعاد گسترده مسائل جوامع بشری، رفع هر مشکل به تخصص و مهارت‌های متعددی نیاز دارد و این مهم تنها در قالب کار گروهی، امکان‌پذیر است. تشکیل گروه تحقیقاتی و تعریف نیازهای کشور و استان در قالب پروژه برای این گروه‌ها، از الزامات توسعه و پیشرفت است حتی اگر نتیجۀ این فعالیت‌ها در نهایت به چاپ مقاله منتج نشود. در برخی موارد شاید لازم باشد یک پروژه کلان و ملی به پروژه‌های کوچک‌تر شکسته شود و هر کدام به یک گروه تفویض شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهرود تصریح کرد: تنها افرادی می‌توانند به عنوان سرگروه و یا مدیر گروه فعالیت کنند که در ابعاد عملیاتی علم و تولید محصولات (حتی در مقایاس آزمایشگاهی) توانایی لازم را داشته باشند. این افراد عمدتاً دید بهتر و معقول‌تری نسبت به حوزه عملیاتی علم دارند و می‌توانند گروه متشکل از چند تخصص را حول یک پروژه واحد راهبری و مدیریت کنند.


قطعی در پایان با اشاره به لزوم حمایت از گروه‌های تحقیقاتی، نظارت و ارزیابی واقعی را یکی از مهمترین ارکان موفقیت دانست و تأکید کرد: در ازای هر حمایتی از گروه تحقیقاتی، باید گزارش واقعی اتخاذ شود. به بیان دیگر، اعطای تسهیلات و یا حمایت باید منوط به فعالیت‌های هدفمند و کارشناسانه باشد.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 145820
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین