بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/03/06 - 13:52
  • - تعداد بازدید: 199
  • - تعداد بازدیدکننده: 183
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرپرست دفتر پایش و شبکه سازی سرآمدان و نخبگان مطرح کرد:

خرد سازمانی مبتنی بر تجربه و دانش، مهمترین خروجی پاتوق نخبگان است

مدیرکل دفتر پایش و اثربخشی نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اجرای طرح پاتوق نخبگانی، گفت: خروجی این پاتوق‌ها خرد سازمانی مبتنی بر تجربه و دانش حول نظام مسائل دستگاه‌‎های محل خدمت نخبگان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ حسین عبادی‌فرسرپرست دفتر پایش و شبکه سازی سرآمدان و نخبگان نخبگان با اشاره به حمایت های انجام شده از متقاضیان جذب در دستگاه های اجرایی گفت: بنیاد ملی نخبگان بعد از فرایند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی که ذیل فراخوان اول و دوم انجام شد، آسیب‌شناسی فرایند را به عنوان یک اولویت در دستورکار خود قرار داده است تا موضوعات، مشکلات و دغدغه‌های نخبگان را هم در مراحل پنج‌گانۀ جذب و هم در دوره اشتغال در دستگاه میزبان مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: نتایج این آسیب‌شناسی در قالب نمودارهای کمی و کیفی بسیار دقیق و البته تحلیل آنها به تفکیک هر دستگاه آماده شده است.
عبادی‌فر ادامه داد: از مهمترین موضوعات و چالش‌ها می‌توان به مسئله حقوق و مزایا، عدم انطباق جایگاه شغلی با تخصص نخبگان، جایگاه شغلی نامناسب آنان در دستگاه‌ها، برآورده نشدن انتظارات مالی و شغلی و به یک معنا نارضایتی شغلی اشاره کرد که البته بخش زیادی از این مشکلات در فراخوان سوم اساساً ایجاد نخواهند شد؛ چون در این فراخوان امکان انتخاب شغل-محل از همان ابتدا وجود دارد.

سرپرست دفتر پایش و شبکه سازی سرآمدان و نخبگان اضافه کرد: برای فراخوان اول و دوم سازمان‌های مختلفی مانند سازمان بنادر، وزارت نیرو، وزارت ارشاد، سازمان انرژی اتمی، وزارت اقتصاد، سازمان اداری استخدامی و دستگاه‌های دیگر به بنیاد ملی نخبگان اعلام نیاز کردند که تعداد زیادی از آنها در فراخوان سوم نیز با بنیاد همکاری دارند و علاقه‌مند به جذب نخبگان هستند.




وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پاتوق نخبگانی، گفت: این پاتوق یک فضای غیررسمی برای بیان دغدغه‌ها و چالش‌های نخبگان و همچنین پیگیری موارد مطروحه توسط بنیاد ملی نخبگان تا حصول نتیجه مطلوب است. به همین منظور، مشکلات پرتکرار مورد نظر نخبگان، دسته‌بندی شده و در قالب همکاری با سازمان اداری استخدامی بخش قابل توجهی از آنها در حال پیگیری و حل است.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل نخبگان، جذب به صورت رسمی قطعی است که این موضوع به عنوان نمونه در قالب همکاری با وزارت نیرو حل شد تا نخبگان که به صورت پیمانی جذب شده بودند، با تبدیل وضعیت، استخدام رسمی قطعی شوند.

عبادی‌فر با بیان اینکه در موضوع جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، تعارض منافع بسیار زیادی وجود داشت اما به دلیل اهمیت این موضوع هم دولت و هم بنیاد ملی نخبگان اصرار به اجرای این طرح داشته و دارند، یادآور شد: نخبگان جذب‌شده باید توان نخبگانی و قابلیت‌های ویژه خود را چه در بدنه کارشناسی و چه در بدنه مدیریتی دستگاه‌های اجرایی اثبات کنند.

سرپرست دفتر پایش و شبکه سازی سرآمدان و نخبگان با اشاره به اینکه سلسله جلسات پاتوق نخبگانی از ۱۵ خرداد تشکیل می‌شود، بیان داشت: در این جلسات، نخبگان جذب‌شده نظام مسائل دستگاه محل اشتغال خود را به صورت دسته‌بندی شده، اولویت‌بندی کرده و برای حل آنها نیز راهکار نخبگانی ارائه می‌دهند؛ البته توقعی نیست که نظام مسائل این دستگاه‌ها در مدت و زمان کوتاهی حل شود اما باید طرحواره‌ای منسجم برای آن وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این پاتوق‌ها، خبرگان حوزه تخصصی نیز که یا از طرف دستگاه‌های میزبان معرفی می‌شوند و یا بنیاد ملی نخبگان با شناسایی فعال، آنان را شناسایی می‌کند حضور دارند تا خروجی این پاتوق‌ها خرد سازمانی مبتنی بر تجربه و دانش باشد.



عبادی‌فر با یادآوری اینکه نخبگان جذب شده در دستگاه‌های اجرایی هر سه سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، تأکید کرد: اگر بعد ارزیابی، نخبگی افراد احراز شد، می‌توانند در مراحل بعدی اشتغال مانند ارتقای شغلی نیز از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند که البته یکی از شاخص‌های مهم در این ارزیابی، نقش‌آفرینی در همین پاتوق‌های نخبگانی است. ذکر این نکته ضروری است که نخبگان باید حداقل ۳ سال در دستگاه میزبان اشتغال داشته باشند.

سرپرست دفتر پایش و شبکه سازی سرآمدان و نخبگان با بیان اینکه پاتوق نخبگانی با کمیته پیگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: این ارتباط شکل می‌گیرد تا بتواند ضمن تسهیل امور مرتبط با نخبگان و رفع دغدغه آنان، طرح‌های نخبگانی پیرامون نظام مسائل دستگاه‌ها را نیز ساماندهی کند.
عبادی‌فر با تأکید بر اینکه ایجاد کمیته پیگیری امور نخبگان در دستگاه‌های اجرایی ساختارسازی نیست، یادآور شد: رئیس این کمیته، وزیر یا مقام عالی دستگاه و دبیر آن با هماهنگ بنیاد ملی نخبگان، یکی از معاونان وزیر یا مقام عالی دستگاه است. اعضای این کمیته را نیز نخبگان جذب‌شده، مدیران دستگاه‌ها و نمایندگان بنیاد ملی نخبگان تشکیل می‌دهند که به صورت ماهانه و با دستور مشخص جلسات مستمری برگزار می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: برنامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا ۸۰درصد رضایت نخبگان را به دست آورده است که این نشان می‌دهد این طرح ماهیتاً مطلوب است؛ گرچه در فرایند نواقص وجود دارد که آنها نیز به تدریج حل و رفع می‌شود.



***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

 

 

  • گروه خبری : newNews,SlideShow,تست۲
  • کد خبر : 171600
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

تصاویر

سامانه ی گفتگوی آنلاین