بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/01/07 - 17:08
  • - تعداد بازدید: 1832
  • - تعداد بازدیدکننده: 87
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

در سال جهش تولید لازم است هرچه بیشتر به بخش خصوصی و شرکت‍‌های دانش‌بنیان بها دهیم

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برای رشد و توسعه جهشی تولید در کشورمان باید هر چه بیشتر به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بها دهیم؛ این شرکت‌ها باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند.

 

~/Asset/News/News/Image/parviz karami/A_KH0122.JPG

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به تعیین شعار سال ۹۹ از سوی رهبر انقلاب به نام «سال جهش تولید» اظهار کرد: خوشبختانه امسال هم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به سنت سال‌های اخیر شعار سال و توجه جامعه را به موضوع مهم اقتصاد و تولید هدایت کردند. این نشانه‌گذاری در راستای توجه دادن و هدایت گری افکار عمومی و تشویق سازمان‌ها و نهادها بر توجه و تمرکز بر موضوع تولید و گردش اقتصاد کشور خواهد بود.



وی تصریح کرد: پیش نیاز «جهش تولید» روندی است که از سال گذشته با تمرکز بر «رونق تولید» در کشور آغاز شده بود و نیاز بود که استمرار و ادامه آن را داشته باشیم. خوشبختانه اقدامات و حرکت‌های خوب و مناسبی در سال گذشته از سوی تولید کنندگان بخش خصوصی و دولتی و خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان، در کشور آغاز شد و این موضوع در خصوص کالای تحریمی و مورد نیاز کشور ویژه بود. همینطور در رفع نیاز کشور به تجهیزات پزشکی ماسک و کیت و دارهای ضد کرونا.



دبیرستادفرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان افزود: وجود ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان‌ در کشور باعث ایجاد روحیه امید و نشاط در میان جوانان خلاق و متخصص شده است.همچنین ۴/۵ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف دانشگاهی و بیش از این تعداد فارغ التحصیل توانایی و استعداد خوبی را برای کشور ایجاد کرده است که باید مورد توجه مسولان و سیاست‌گذاران حاکمیتی باشد.

کرمی ادامه داد: زیرساخت‌های ایجاد شده دانشگاه‌های طراز اول پارک‌های علم و فناوری مراکز نوآوری و پژوهشی شتاب‌دهنده‌های تخصصی و خصوصا زیست بوم فناوری و نوآوری نه تنها روحیه امید و ماندگاری را در بین جوانان متدین، متخصص و خلاق در کشور ایجاد کرده بلکه باعث بازگشت بیش از ۱۵۰۰ متخصص و فارغ التحصیل ایرانی مقیم خارج از کشور از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور شده است که هم اکنون در مراکز علمی دانشگاهی و یا شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ های خودشان مشغول بکار شده اند. جوان ایرانی متخصص بیش از آنکه در پی پول و کسب درآمد در خارج از ایران باشد بدنبال محیط علمی موثر بودن و دیده شدن است. او نیازمند محیطی است که بتواند ایده‌ها و دستاوردهای علمی وفناوری خود را آنجا عرضه کند. حال این زیست بوم در ایران شکل گرفته و رو به رشد است.



دبیرستاد فرهنگسازی اقتصاددانش‌بنیان ادامه داد: بهترین جا برای این افراد بعد از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها هرچقدر قوی تر و پرتعدادتر امکان بکارگیری جوانان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در آنها بیشتر خواهد بود وجود دانش‌بنیان درکشور از دیگر سو به تولید علم و فناوری و در نتیجه قوی‌تر شدن و اقتدار کشور می‌افزاید.



کرمی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار شغل مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌های کارشناسی ارشد و دکتری حاصل کار دانش بنیان‌ها و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی انها برای کشور بوده است.



مشاورمعاون علمی وفناوری رئیس جمهور گفت: بیش از ۶ هزار استارتاپ و هزار کسب وکار نوپا و صنایع خلاق در حوزه‌‌های مختلف علوم انسانی، هنر و در کشور وجود دارد این شرکت‌ها باهم افزایی و همدلی موجب شده‌اند فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را در ادامه مسیر، تولید و خدمت به کشور و رفع نیازهای آ‌ن فراهم وامیدوار می‌کنند.



کرمی در ادامه افزود: سال گذشته حاکمیت و دولت تا آنجا که می‌شد چالش‌های موجود در فراراه شرکت‌های دانش‌بنیان وکسب وکارها را شناسایی کرده، اقدامات لازم برای رفع و تعدیل ان را آغاز و قوانین مزاحم تولید را پالایش کنند تا موانع تولید و راه‌اندازی کسب ‌وکارهای نوپا شناسایی کرده و نسبت به رفع وتعدیل انها را اقدام کنند.



کرمی افزود: اگر می‌خواهیم رویای ایرانی محقق شود باید کشورمان متقدر و پیشرفته باشد و برای تحقق آن باید به بخش خصوصی بهای بیشتری داد و جهش تولید پیش نیاز قوی شدن بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ این شرکت‌ها هم باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته اقدام در خور توجهی در زمینه ساخت و تولید محصولات و کالاهای مورد نیاز، تولید محصولات و کالاهای تحریمی از خود نشان دادند که امیدواریم در سال جدید هم استمرار پیدا کند.



رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی یادآورد شد: جهش تولید زمانی صورت می‌گیرد که ۳ ضلع اصلی دخیل در جامعه و ظایف و تکالیف خود را به‌خوبی انجام بدهند اول دولت و حاکمیت، بسترهای قانونی و زیرساخت، تسهیلات و حمایت‌ها و استانداردهای لازم برای محصولات تولید شده ایران ساخت را فراهم کنند. جلوگیری از قاچاق حذف بروکراسی زائد و ایجاد شفافیت در بهره گیری از امکانات دوم قشر کارآفرین و تولیدکنندگان ایرانی ضمن توجه به تولید باکیفیت و استاندارد کالاها و محصولات ایران ساخت بر تکریم مشتری و خدمات پس از فروش همت گمارند و نواوری و ارتقا را مد نظر داشته و بر آن نظارت و اجازه ندهند که کیفیت کالاها و خدمات تولید شده ایرانی پایین بیاید.



کرمی به ضلع سوم اشاره کرده و گفت: آحاد مردم و جامعه باید تلاش کنند تا همانند سال‌های گذشته به فکر حمایت از کالای ایران ساخت باشند، ایرانی ایرانی بخر را فرهنگ مسلط خود و جامعه کنند ما باید قدر کالاهای ایرانی را بدانیم ممکن است کالاهای ایرانی حتی در سال‌‌های اولیه تولید عیوب و نواقصی داشته باشد اما برای رشد اقتصاد کشور نیاز هست که مردم با خریدشان از ان حمایت کنند مردم باید از این کالاها خریداری و حمایت کنند و اما مطالبه‌گری از دولت برای نظارت بیشتر و ارتقا ان را همزمان داشته باشند.



رئیس جشنواره و نمایشگاه ایران ساخت افزود: حتما شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شوند تا بتوانند ضمن ارتقا کیفیت کالا و خدمات تولید شده نسبت به صدور کالا و محصولات خود به سایر کشورها اقدام کنند؛ زیرا برای رشد و توسعه دانش بنیان‌ها فتح سایر بازارهای بین المللی ضروری است.



کرمی همچنین خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها به عنوان چشم بینای جامعه و مطالبه‌گر بسیارمهم و اساسی است. رصد مسولیت‌ها و تکالیف و تذکر انجام‌ درست و صحیح آن در این سه ضلع تضمین کننده موفقیت‌ها است. شرکت‎‌های دانش‌بنیان در ایران تبلور روح فناوری و نواوری است پس باید در تقویت و سلامت آن همه اعم از دولت قوه قضائیه و مجلس و مردم باهم تلاش کنند.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 144580
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین