ترابی گفت: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزههای اشتغالزایی شوند.
فرشاد ترابی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اشاعۀ فرهنگ کارآفرینی در بین دانشگاهیان، گفت: دانشآموختگان دانشگاهی فارغ از شرایط موجود باید در سودای کارآفرینی باشند.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد هستههای نخبگانی و پژوهشی هدفمند، افزود: حتی اگر شرایط استخدام دولتی نیز فراهم باشد، باز هم دانشگاهیان برای اثرگذاری بیشتر، باید وارد حوزههای اشتغالزایی شوند.
ترابی ادامه داد: دانشگاه در ارائۀ آموزشهای صنعتی و کاربردی عملکرد خوبی نداشته است و به همین دلیل غالب دانشجویان کیفیت و کارآیی لازم را برای حضور فعال در صنعت را ندارند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی اظهار داشت: امروزه واحدهای درسی باید منطبق با نیازهای روز جامعه خاصه صنعت تعریف و تنظیم شوند تا افراد هم دانش و هم اعتمادبهنفس لازم را برای حضور در صنعت و جامعه پیدا کنند. در این روند، پروژههای تحقیقاتی و پژوهشی نیز مرتبط و محصولمحور تعریف میشوند در نتیجه اثرگذاری دانشگاه در جامعۀ بومی نیز افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: باید به این نقطه رسید که تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی، حضور در عرصههای کسبوکار نوآورانه و فناورانه و تشکیل هستههای پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان است؛ با این حال اما هنوز حتی اساتید دانشگاهی نیز شناخت کافی از مقتضیات و شرایط این قبیل اشتغالها ندارند.
ترابی تصریح کرد: اموری مانند گمرک، بیمه، صادرات و واردات، مالیات و نحوه شرکتداری، همگی از مسائل و چالشهای بزرگ ورود به عرصههای کارآفرینی است که قطعاً هر فرد باید با آنها آشنا باشد گرچه نمیتوان انتظار داشت یک متخصص به همۀ امور بخش تولید و تجاریسازی مسلط باشد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی تأکید کرد: حضور شرکتهایی که به امور تولید و بازرگانی مسلط باشند، در کنار شرکتهای دانشبنیان یک الزام است. این شرکتها میتوانند با استقرار در مراکز رشد دانشگاه و یا پارکهای علموفناوری، نیازهای شرکتهای دانشبنیان را به خوبی و با بالاترین درجۀ اطمینان پوشش دهند.
وی در ادامه حمایت از محصولات دانشبنیان در بازار را امری مهم تلقی کرد و اظهار داشت: برای موفقیت در عرصههای تولیدی، حضور بخشخصوصی یک ضرورت است. صاحبان سرمایه میتوانند در مباحثی چون بازاریابی، عملکرد منحصربفردی داشته باشند و کالا و محصول تولیدهشده را به بهترین شکل در بازار معرفی کنند.
ترابی در پایان خاطرنشان کرد: دولت نیز به عنوان بزرگترین مشتری میتواند با همافزایی همۀ زیرمجموعههای خود، گامی بلند در راستای تقویت شرکتهای دانشبنیان بردارد.