آییننامه «شناسایی و پشتیبانی از دانشآموختگان برتر دانشگاهی» با هدف ایجاد چارچوبی برای شناسایی برترین دانشآموختگان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری تخصصی و ایجاد تمهیدات لازم برای «تسهیل رشد و هدایت آنها در حوزه تخصصی» و نیز «بکارگیری و اثرگذاری آنان در اجتماع تخصصی مرتبط» تدوین و اجرایی شده است.
(یادآوری: دانشآموختگان دورههای «دکتری حرفهای» و نیز دورههای «تخصصی بالینی، پزشکی و فلوشیپ» موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ بهترتیب معادل با دانشآموختگان دوره «کارشناسی ارشد» و دوره «دکتری تخصصی» محسوب میشوند.)
دانشآموختگان برتر بر اساس معیارهای زیر شناسایی میشوند:
یادآوری: شاخصهای سنجش معیارهای فوق در هر یک از مقاطع تحصیلی و نحوه محاسبه امتیاز هر شاخص، بر اساس شیوهنامه ذیربط در «اجتماع دانشآموختگان برتر» است که به تفکیک هر یک از تسهیلات قابل مشاهده است.
بنیاد هرساله به تعدادی از دانشآموختگان برتر، تسهیلاتی را برای «هدایت و تواناسازی» و نیز «اشتغال واثرگذاری» به شرح زیر اعطا میکند.
یادآوری: جزئیات هر یک از تسهیلات، بر اساس شیوهنامه ذیربط در «اجتماع دانشآموختگان برتر» است که به تفکیک هر یک از طرحها قابل مشاهده است.
بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریتهای خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاههای مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامهریزی کرده است.
رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیتهای نخبگانی آنان در تمامی حوزهها شامل: علم، فناوری، فرهنگ، نوآوری، قرآن، هنر، ادب و... و همچنین توسعه فعالیتهای نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاههای ذیربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است.