بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/12/23 - 15:05
  • - تعداد بازدید: 1578
  • - تعداد بازدیدکننده: 62
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
ویژه نوروز 1397/

«سرآمد» چهل‌وسوم منتشر شد

در آستانه نوروز 1397، چهل و سومین شماره ماهنامه خبری علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» با نگاهی متمرکز بر موضوع «نوآوری باز» وارد عرصه مطبوعات شد.

~/Asset/News/News/Image/photo_2018-03-14_14-47-37.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مردم دنیا یک لحظه هم توقف نمی کنند. از پژوهشگر و مخترع و صنعتگر و کاسب گرفته تا سیاستمدار و فرهنگی و اندیشمند، همه در حال تکاپو برای تغییر کردن و تغییر دادن هستند. عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حالا همه را در حجمی قرار داده است که یا باید تغییر کنند یا لاجرم تغییر داده شوند. «نوآوری» در این میان نقشی کلیدی را بازی می کند. این مولفه در همه شئون زندگی مردم سایه گسترده و در حال حکمرانی است. «سرآمد» چهل و سوم نیز که در نزدیکی های آمدن بهار 97، در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است از نوکردن روزگار تاثیر گرفته و به موضوع «نوآوری باز» اشاراتی واجب کرده است.


یک اشاره


پرویز کرمی سردبیر «سرآمد»، این بار از نقطه ای دیگری دولت را نظر انداخته است. او معتقد است که «این تلقی سنتی که دولت «پدر» ملت است و باید متکفل امور کلی و جزئی آنها باشد، نیازمند تغییر است.» او که یادداشت اش را در باب نقش دولت به مثابه رهبر ارکستر جامعه و تیتر «از دولت به یک اشاره» منتشر کرده است، به نکته مهمی اشاره می کند: «یک نکته دیگر که بسیار مهم است، اعتماد به رهبر ارکستر است. این اعتماد حاصل تجربه و مهارت است. حاصل درس از آزمون ها و خطاهای تاریخی است. حاصل مطالعات کارشناسانه و دقیق است. در واقع اگر تجربه نشان داده باشد که دولت در امور جزئی تر موفق شده است آن وقت در امور کلی تر هم جامعه به او اعتماد می کند. اتفاق بد مربوط به وقتی است که این رهبر ارکستر، این نخ تسبیح گرفتار سرگردانی شود، قبل از اینکه بخواهد دیگران را سر جایشان بنشاند، خودش نداند کجا باید بنشیند...»


رویاهای بزرگ


راه اندازی استارتاپی در حوزه زعفران حاصل عزم جوانانی است که می خواهند بهتر باشند. محمد قائم پناه یکی از بنیانگذاران این استارتاپ با «سرآمد» چهل و سوم به گفت وگو نشسته است و معتقد است که این کارش بازی برد-برد کشاورز و مشتری را راه می اندازد. این کارآفرین که رویاهای بزرگی در سر دارد، می گوید: چشم اندازمان این است که ظرف پنج تا ده سال آینده این کار را در سطح ملی گسترش دهیم و با کشاورزان تمام کشور در ارتباط باشیم... با استفاده از پهپادها به آنها اطلاعات کاملی از وضعیت آب و هوایی و زمینی که در آن به کشت مشغولند می دهیم و کمک می کنیم تا به کشاورزی بهتر و متناسب با منطقه خودشان دست یابند. این رویایی است که در سر داریم و فعلا از یک محصول و از یک جای کوچک شروع کردیم تا در آینده آن را توسعه دهیم.»


دگرگونی نگاه


امیرحسام صلواتی کارآفرین جوان دیگری است که در شماره 43 «سرآمد» پای گفت وگویی کارآفرینانه نشسته است. او معتقد است که پیوند دانش و انگیزش، دگرگون کننده نگاه سنتی به اشتغال خواهد بود. او که در حوزه شبکه های عصبی مصنوعی فعالیت می کند، به نکته خوبی اشاره دارد: «من همیشه نگاهم این بوده که اگر دانش آموختگان دانشگاه، کارآفرینی نکنند چه کسی باید بکند. از دید من این دیدگاه که دولت باید همیشه اشتغالزایی کند، درست نیست و ظرفیت دولت برای اشتغالزایی محدود است.»


بدون مرز


اما پرونده ویژه شماره چهل و سوم «سرآمد» همانطور که اشاره شد به مفهوم «نوآوری باز» اشاره دارد. در این پرونده در مورد این مفهوم و بررسی کارکردهایی که این رویکرد می تواند برای این روزهای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد، از زبان کارشناسان و اهل فن نکته های مهمی ارائه شده است. کامران باقری مشاور در عرصه نوآوری معتقد است که «نوآوری باز یک فرهنگ است نه یک روش». مجید دهبیدی پور معاون پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هم تاکید دارد که «نوآوری باز دوی امدادی در دنیای فناوری است». امیر شکوهی نیا مدیرعامل یک شتاب دهنده هم می گوید: «نوآوری باز یعنی آینده». در این پرونده گزارش ها و یادداشت های دیگری علاوه بر این گفت وگوهای جذاب درباره «نوآوری باز» خواهید خواند.


علاوه بر این مطالب، گزارش ها، گفت وگوها، یادداشت و اخبار گوناگون و مرتبطی در حوزه علم و فناوری و نخبگانی، «سرآمد» چهلم و سوم شکل داده است که البته مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندشان می توانند از فیلم ها و عکس ها و صداها و متن های تعبیه شدن در آن بهره مند شوند.


چهل و سومین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه نوروز 1397 منتشر شده است.


پایان پیام/



لینک دانلود اپلیکیشن اندروید:


لینک دانلود اپلیکیشن ios:


 





  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 149980
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین