بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/04/11 - 11:20
  • - تعداد بازدید: 913
  • - تعداد بازدیدکننده: 42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی:

اتکا به توان نخبگانی تنها راه رسیدن به پیشرفت‌پایدار است

نشست هم‌اندیشی اجتمتاع نخبگانی زنجان با حضور نمایندۀ مردم شهر زنجان در مجلس شورای اسلامی و رئیس بنیاد نخبگان استان در زنجان برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/dtyjhn.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی نخبگانی با حضور نمایندۀ مردم شهرهای زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از مدیران، سرآمدان، صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، مستعدان‌برتر و مخترعان برگزیده در محل جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد.


در این نشست، علی وقفچی؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نمایندۀ مردم شهرهای زنجان و طارم در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم بکارگیری توان نخبگانی کشور، گفت: مسیر بهره‌وری از توان و قابلیت‌ اجتماع نخبگانی، باید بیش از گذشته تسهیل شود.


وی با بیان اینکه اتکا به تفکر و توان نخبگانی تنها راه رسیدن به پیشرفت‌پایدار و اهداف مدنظر است، افزود: مجلس‌شورای‌اسلامی به‌عنوان بالاترین نهاد قانونگذاری کشور، در همۀ زمینه‌ها نگاه خود را به اجتماع نخبگانی معطوف کرده است.


وقف‌چی تصریح کرد: تأکید مداوم مقام‌معظم‌رهبری به حمایت از اجتماع نخبگانی و تسهیل مسیر ورود آنان به عرصه‌های عملی و عملیاتی، نشان‌دهندۀ اهمیت حضور فعال این افراد در جامعه بومی است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به لزوم پرهیز مستعدان‌برتر از فضای کارمندی، یادآور شد: متأسفانه تعریف نادرست از نخبگی و اشتغال نخبگانی در سال‌های گذشته، سبب شد فکر، اندیشه، ایده و توان نخبگانی کشور تا حد بسیاری هدر رود و عملکرد مناسبی در ثروت‌آفرینی دانش‌بنیان صورت نگیرد که خوشبختانه این روند در چند سال اخیر بهبود یافته اما تا نقطۀ مطلوب هنوز فاصله است.


در ادامه، وحید رشتچی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان به تشریح برنامه‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان از مستعدان‌برتر در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله حمایت از دانشجویان، برگزیدگان هنری، دانش‌آموختگان‌برتر، اساتید برتر و شامخ و مخترعان برگزیده پرداخت و گفت: دانشجویان مستعدبرتر بسته‌های حمایتی مختلفی شامل حمایت از پایان‌نامه‌ها، راتبۀ مالی، کمک‌هزینه فرصت‌های مطالعاتی و بسته‌های آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته شده است.


وی به برگزاری جشنواره‌های اختراعات با هدف شناسایی اختراعات سطوح 3، 2 و 1 اشاره کرد و افزود: مهمترین حمایت از برگزیدگان این جشنواره‌ها، تسهیل مسیر تجاری‌سازی اختراعات است.


رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان یادآور شد: در اغلب حمایت‌ها، بنیاد ملی نخبگان مستقیماً متولی است اما در برخی موارد تعامل، هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی نیاز است.


رشتچی تشکیل کارگروه‌های تخصصی با تأکید بر مزیت‌های بومی را یکی دیگر از اقدامات بنیادهای نخبگان استانی برشمرد و اظهار داشت: طرح مشکلات استان توسط دستگاه‌های اجرایی و سپس پیگیری و ارائه راه‌حل توسط اجتماع نخبگان و متخصصین، فلسفه تشکیل کارگروه‌ها تخصصی است که البته برای رسیدن به این هدف، دستگاه‌های درون‌استانی باید همکاری لازم را انجام دهند.


در پایان این نشست، تعدادی از مدیران، سرآمدان، صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، مستعدان‌برتر و مخترعان برگزیده به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.


نیاز به تشکیل تیم‌های مشاوره از طرف نمایندگان برای پیگیری مطالبات و آنالیز مشکلات نخبگان، ضرورت شناسایی پتانسیل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد کارگروه‌های تخصصی بنیاد نخبگان در حوزه کشاورزی، واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری جلسات منظم نخبگان با مسئولین، تسهیل در مسیر جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان و ایجاد اتاق‌های فکر در سازمان‌های مختلف با مشارکت نخبگان از مهمترین محورهای سخنان اجتماع نخبگان استان زنجان بود.


 


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 149853
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین