بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/05/30 - 10:30
  • - تعداد بازدید: 1015
  • - تعداد بازدیدکننده: 51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در مراسم نکوداشت زنده‌یاد مریم میرزاخانی و علیرضا سایه‌بان مطرح شد

اثرگذاری میرزاخانی‌ محدود به دوران حیات نیست

مراسم نکوداشت زنده‌یاد دکتر مریم میرزاخانی؛ نابغۀ ریاضی جهان و مرحوم علیرضا سایه‌بان؛ ریاضی‌دان برجستۀ کشور در بندرانزلی برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/phoca_thumb_l_dsc03450.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم نکوداشت زنده‌یاد دکتر مریم میرزاخانی؛ نابغۀ ریاضی جهان و مرحوم علیرضا سایه‌بان؛ ریاضی‌دان برجستۀ کشور به همت بنیاد نخبگان استان گیلان با حضور مدیران‌ارشد اجرایی استان، سرآمدان و مستعدان‌برتر گیلان در بندرانزلی برگزار شد.


در این نشست، مسعود اصفهانی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با اشاره به جایگاه علمی زنده‌یاد میرزاخانی، گفت: اثرگذاری زنده‌یاد میرزاخانی محدود به دوران حیات نیست و قطعاً جامعۀ جهانی در آینده نیز از دستاوردهای او بهره‌مند خواهد شد چراکه این افراد فراتر از زمان زندگی می‌کنند.


وی با بیان اینکه فقدان و خلاء حضور امثال میرزاخانی و سایه‌بان به راحتی قابل جبران نیست، افزود: کسب مدال ارزشمند فیلدز و شناخته شدن بعنوان 10 ذهن جوان برگزیدۀ جهان در سال 2005 از افتخارات مرحوم میرزاخانی است. با فقدان میرزاخانی‌ها و سایه‌بان‌ها، راه و منش آنان باید تداوم یابد و در مسیر تعالی علمی، توجه به تعالی اخلاق جداً مورد توجه قرار گیرد.


اصفهانی تأکید کرد: نخبگان ایرانی در هر نقطه‌ای از جهان که باشند، جزء دارایی‌های ارزشمند انسانی کشور محسوب می‌شوند که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند و سرمایه‌های فکری آنان به ثروتی بزرگ و نامحدود برای کشور تبدیل شود.


رئیس بنیاد نخبگان گیلان با اشاره به اینکه یکی از بندهای برنامۀ ششم توسعه که مبتنی بر سند راهبردی کشور در امور نخبگان تنظیم شده، تکریم مفاخر و نخبگانی چون میرزاخانی و سایه‌بان است، ادامه داد: تکریم، تجلیل و نکوداشت از چهره‌های شاخص علمی هدفی مهم چون الگوسازی برای نسل جوان و مستعد کشور دارد. در همین راستا، مراسم‌های تکریم و الگوسازی برای سرآمدان بومی استان مانند آقایان دکتر مهری، دکتر ابراهیم‌زاده معبود و دکتر معین برگزار شده است.


وی در بخش دیگری با اشاره به برنامۀ بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی استعدادهای‌برتر دانش‌آموزی در قالب برنامۀ ملی شهاب، تصریح کرد: در این برنامه و در سطوح دبستان، استعدادهای دانش‌آموزی توسط معلمان شناسایی می‌شوند. و با توانمندسازی آنان در طول تحصیل، زمینۀ ارتقای علمی استعدادها فراهم می‌شود.


اصفهانی یادآور شد: در مسیر برنامۀ ملی شهاب، والدین در کنار معلمان رکن اساسی پیشرفت دانش‌آموزان مستعد بشمار می‌آیند.  


در ادامه این نشست، دکتر جعفر بی‌آزار؛ استاد برجستۀ ریاضیات و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان ضمن بیان اهمیت ریاضیات در پیشرفت کشور، به جایگاه زنده‌یاد میرزاخانی اشاره کرد و گفت: مریم میرزاخانی بسیاری از قضیه‌های ریاضی را که از 200 سال پیش اثبات‌نشده مانده بود، در دورۀ دکترایش اثبات کرد و برای من بیش از دو سه هفته طول کشید تا بفهمم میرزاخانی در عرصۀ علمی چه کرده است.


وی اخلاق‌مداری را ویژگی بارز زنده‌یاد میرزاخانی برشمرد و افزود: میرزاخانی دانشمندی برجسته بود که به اندازۀ علم، در اخلاق و فروتنی نیز در جامعۀ جهانی سرآمد و مثال‌زدنی بود.


میرشمس مؤمنی‌زاده؛ فرماندار بندرانزلی نیز با بیان اینکه ارزش انسان‌ به میزان تأثیرگذاری او بر محیط پیرامون و جامعۀ جهانی است، گفت: هر چه میزان اثرگذاری فرد بیشتر باشد، به همان نسبت ارزش‌وجودی بیشتری دارد.


 وی افزود: انسان‌هایی چون زنده یاد مریم میرزاخانی و علیرضا سایه‌بان به درجه‌ای رسیدند که در فراتر از مرزهای جغرافیایی، در زمرۀ افتخارات جامعۀ جهانی به شمار می‌روند.


در پایان این مراسم، میهن‌دخت ذوالفقاریان، فریده توکلی و پونه نیکوی از شعرای برجستۀ بندرانزلی، اشعار خود را در خصوص زنده‌یاد مریم میرزاخانی و زنده‌یاد علیرضا سایه‌بان خواندند.


لازم به ذکر است، مراسم نکوداشت زنده یاد دکتر مریم میرزاخانی؛ نابغۀ ریاضی جهان و مرحوم علیرضا سایه‌بان؛ ریاضی‌دان برجستۀ کشور به همت بنیاد نخبگان استان گیلان و با همکاری و مشارکت فرمانداری شهرستان بندرانزلی، خانۀ ریاضیات بندر انزلی و اداره‌ فرهنگ‌وارشاد اسلامی شهرستان بندر انزلی برگزار شد.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 153136
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین