بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/02/24 - 13:04
  • - تعداد بازدید: 1013
  • - تعداد بازدیدکننده: 82
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مراسم تکریم پروفسور درویش‌زاده برگزار شد/

اخلاق‌مداری؛ مهمترین ویژگی نخبگان و مفاخر بومی است

رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با اشاره به خدمات ارزندۀ مفاخر و نخبگان بومی، اخلاق‌مداری را رکن مهم شخصیتی این افراد دانست.

~/Asset/News/News/Image/126.JPG

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ «مراسم تکریم و الگوسازی پروفسور علی درویش‌زاده»؛ چهرۀ سرشناس کشور در رشته زمین‌شناسی به همت بنیاد نخبگان استان گیلان و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.


در این مراسم، مسعود اصفهانی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان با اشاره به سند راهبردی کشور در امور نخبگان و رسالت بنیاد نخبگان در زمینه نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی، نخبه‌گماری و فراهم کردن بستر لازم برای اثر گذاری نخبگان در جامعه، به اهمیت تجلیل و تکریم از نخبگان و سرآمدان اشاره کرد.


وی افزود: هدف بنیاد ملی نخبگان از برگزاری این همایش‌ها، تکریم و الگوسازی از نخبگان و سرآمدان عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، قرآنی و ورزشی است.


اصفهانی ادامه داد: تکریم، به فرد تکریم‌شونده و تجلیل از زحمات او در هر زمینهای که فعالیت میکند، برمی‌گردد؛ اما الگوسازی که وجه غالب فعالیتهای بنیاد است، بر این موضوع تأکید دارد که از فراموش شدن مفاخر علمی و فرهنگی در گذر زمان و در اثر حوادث زمانه اجتناب شده و از گسست فرهنگی جلوگیری شود.


رئیس بنیاد نخبگان گیلان تصریح کرد: مراسم تکریم و الگوسازی برای بیش از40 تن از سرآمدان عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری کشور توسط بنیادهای نخبگان استان‌های مختلف کشور برگزار شده است که مهمترین شاخصۀ مفاخر تکریم‌شونده، پایبندی به اخلاق نخبگی است.


اصفهانی ادامه داد: امید است با تبیین سیرۀ نیک زندگی اثربخش پروفسور درویش‌زاده، نخبگان متأخر به «ایفای وظیفه نخبگی اخلاق‌مدار» در کشور رهنمون شوند. پروفسور درویش‌زاده به عنوان پدر علم زمین‌شناسی ایران، علاوه بر ده‌ها افتخار علمی ملی و بین‌المللی، دارای سه ویژگی مهم اخلاقی هستند که از وجوه متمایزکننده نخبگان بویژه در موضوع اخلاق نخبگی است. اول اینکه وی همواره از استادان خود به نیکی و با احترام یاد می‌کنند و در واقع قدردان مقام معلم هست. دوم اینکه همواره از همکاران متقدم با احترام یاد می‌کنند و تأکید بر اهمیت کار گروهی دارد و سوم اینکه در پی نامیدن ایشان با عنوان «پدر علم زمین‌شناسی»، خود را مسئول ایفای تکالیف علمی سنگین‌تر می‌داند.


در ادامه، سیروس بیدریغ؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، تکریم از اساتید و قدردانی از تلاش‌های آنان را موجب الگوسازی برای نسل جوان دانست، از پروفسور درویش‌زاده به عنوان پایه‌گذار علم زمین‌شناسی نام برد و گفت: اهتمام بنیاد نخبگان استان گیلان برای برگزاری مراسم تکریم پروفسور درویش‌زاده در این واحد دانشگاهی، فرصتی مغتنم برای تجلیل از یکی از بنیانگذاران رشته زمین‌شناسی است.


دکتر علی درویش‌زاده نیز طی سخنانی با تأکید به اینکه در زندگی همواره نظم و انضباط مهم‌ترین دغدغه من بوده است، گفت: همیشه کارها و برنامه‌هایم را روی نظم و ترتیب انجام می‌دهم و در این راه مشکلات زیادی را نیز تحمل کرده‌ام.


وی افزود: در دوران تحصیل در کشور فرانسه در محل درب ورودی آزمایشگاه تابلویی نصب شده بود که روی آن واژه مسئولیت (Responsibility) درج شده بود. تصور اینجانب از این واژه تأکید به خاموش کردن لامپ و بستن درب‌ها و پنجره‌ها و نظافت و منظم کردن وسایل آزمایشگاه قبل از خروج افراد بود؛ در حالیکه بعدها فهمیدم که این واژه مفهوم بزرگ‌تر و وسیع‌تری دارد که در تمام عمر سرلوحه زندگی من بوده است و همواره از دانشجویانم نیز خواسته‌ام که «مسئولیت پذیری» را در اولویت کارهای خود قرار دهند.


درویش‌زاده در خصوص علم زمین‌شناسی با بیان اینکه زمین همه نیازهای زندگی اعم از غذا، آب، هوا، پوشاک و غیره و حتی اصل حیات را تأمین می‌کند، افزود: زمین‌شناسی را باید از زمین یاد گرفت نه از درون کتاب‌ها و جزوه‌ها. برای شناخت زمین باید در طبیعت حضور داشت و صدای طبیعت را شنید. با مطالعه در زمین می‌توان به قدرت بی‌کران خداوند پی برد.


لازم به ذکر است، در پایان این مراسم، از تمبر یادبود پروفسور درویش‌زاده رونمایی شد و اهداء یادبودهایی از خدمات ارزندۀ این استاد برجسته قدردانی شد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 147872
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین