مخترع برگزیدۀ جشنوارۀ رویش گفت: رشد اقتصاد داخلی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی است که در سایۀ توجه به طرحهای فناورانه و نخبگانی محقق میشود.
![~/Asset/News/News/Image/توسعه پایدار6.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/توسعه پایدار6.jpg)
زهرا کیوانی؛ مخترع برگزیدۀ جشنوارۀ رویش در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان به تأثیر اندیشه و تفکر نخبگانی در زمینهسازی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان اشاره کرد و گفت: جلوگیری از خروج ارز از کشور، ذخیرۀ سرمایه در داخل کشور و رشد اقتصاد داخلی از مهمترین محورهای اقتصاد پایدار است که در سایۀ توجه به طرحهای فناورانه و نخبگانی محقق میشوند.
وی با بیان اینکه ایدۀ طرحهای جدید و همچنین ساخت و تولید محصولات نو، باتوجه به نیاز بشر اتفاق میافتد، افزود: جلوگیری از خرید محصولات خارجی که مشابه داخلی دارند، سهم بسزایی در اهداف اقتصاد مقاومتی دارد. از سوی دیگر، رسیدن به مرحلۀ صادرات نیز عامل مثبتی در رشد اقتصاد و فعالشدن صنعت داخلی کشور دارد.
کیوانی در ادامه با اشاره به شاخصههای مخترعان بزرگ، گفت: اراده بالا، قدرت ریسک، روشنبودن هدف، باورکردن مسیر، تحمل سختیها، تحمل هجوم تفکرات و از همه مهمتر پشتکار از ویژگیهای یک مخترع برگزیده است که میخواهد اختراع خود را با تجاریسازی به تولید انبوه برساند.
دانشآموخته رشتۀ پرستاری با اشاره به اینکه «چرایی» عامل اصلی تولد یک اختراع است، افزود: پاسخ منطقی به «چرایی اختراع» مهمترین عامل ظهور ایده و تفکر اولیه برای یک اختراع و همچنین تجاریسازی و توسعۀ آن است.
کیوانی ادامه داد: ایده و تفکر اولیۀ مخترع باید در راستای حل مشکلات واقعی بهبهترین روش، یعنی آسانترین و منطقیترین روش باشد. به عبارت دیگر، در صورت همگام بودن فکر، روش به ثمر رسیدن فکر و عملیاتیشدن آن می توان گفت که اختراع موفق بوده و جهتگیری درستی دارد.
دانشآموختۀ پرستاری ضمن اشاره به اینکه توانمندیهای کشور در تولید داروهای نوترکیب با شیب بسیاری در حال رشد است، کاهش بروکراسیاداری را یکی از عوامل تسریع مسیر تجاریسازی برشمرد و تصریح کرد: هرچه مسیر اختراع تا تولید محصول تجاری، کوتاهتر شود؛ مشکل اشتغال و تولید نیز زودتر رفع خواهند شد.
مخترع برگزیده جشنواره رویش اظهار داشت: اختراع علاوه بر حمایتهای مالی، به پشتیبانی غیرمالی نیاز دارد. در بسیاری موارد همکاری و تعامل سازمانها و دستگاههای ذیربط با بنیاد ملی نخبگان میتواند گرهگشای موانع موجود باشد تا محصولی بازارمحور با قابلیت رقابتی بالا به جامعه عرضه شود.
وی بیان کرد: حضور مشاوران و متخصصان حوزههای مختلف مانند بازاریابی، مالیاتی، بیمه نیز تأثیر بسیاری در افزایش ضریب موفقیت اختراع تجاریشده دارد.
کیوانی در پایان برگزاری استارتتاپها را در کشور پراهمیت دانست و اظهار داشت: استارتاپها نقش مهمی در ترویج و ترغیب جامعه برای حرکت در مسیر خوداشتغالی و اشتغالزایی دارد.