بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/07/17 - 11:29
  • - تعداد بازدید: 1044
  • - تعداد بازدیدکننده: 55
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

اقدامات فرهنگی در حوزه علم و فناوری نیازمند هزینه، زمان و تلاش مستمر است

جاجرمی برقراری ‌ارتباط نظام‌مند بین صنعت و دانشگاه را امری فرهنگی دانست و گفت: هر اقدام فرهنگی و یا نهادینه‌کردن فرهنگ در یک جامعه، نیازمند هزینه و زمان و البته تلاش مستمر است.

~/Asset/News/News/Image/technical-analysis-resistance-support-psychology.jpg

امین جاجرمی؛ عضو هیئت‌علمی گروه برق دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان نیازمحور بودن را یکی از شاخصه‌های اصلی پروژه‌های تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته دانست و گفت: در این کشورها، موضوعات پژوهشی براساس نیازهای ارجاع‌شده از جامعه و صنعت تعریف می‌شوند.


وی افزود: در جوامع توسعه‌یافته، بودجه‌های پژوهشی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی از طریق صنعت تأمین می‌‎شود. با این روند، هم مشکلات صنعت رفع می‌شود و هم دانشگاه با تولید ثروت می‌تواند به استقلال مالی برسد. از سوی دیگر، دانشجویان هم به توانایی انجام تحقیقات کاربردی مجهز می‌شوند.


جاجرمی با بیان اینکه مقاله، مهمترین هدف تحقیق و پژوهش در کشورهای در حال توسعه است، ادامه داد: تأکید صرف بر ارتقاء جایگاه آماری این کشورها در رده‌بندی‌های علمی و همچنین سیاست‌گذاری نادرست سبب می‌شود تحقیقات، تنها منجر به مقاله شوند و خروجی ملموسی در جامعه بومی نداشته باشند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد، فقدان ارتباط منطقی بین دانشگاه و صنعت را یک معضل فرهنگی دانست و اضافه کرد: اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهش‌های صنعتی و کاربردی در آئین‌نامه‌های ارزیابی و ارزشیابی و همچنین اعتمادسازی در صنعت به توان دانشگاه، می‌تواند خلاء ارتباطی بین این دو را پر کند. متأسفانه صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد و حتی بودجه‌های پژوهشی خود را نیز در محیط داخلی هزینه می‌کند و نیازی به اعطای این بودجه به دانشگاه برای حل نیازهای خود، حس نمی‌کند.


این محقق برق‌کنترل یادآور شد: دوری از دانشگاه سبب شده است صنعت به یک مونتاژگر تبدیل شود که توان ارتقاء محصولات خود را ندارد و نمی‌تواند به بهبود کیفیت زندگی جامعۀ بومی کمک شایانی کند؛ البته در سال‌های اخیر با اقدامات انجام‌شده در معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان با ایجاد و توسعۀ شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط بیشتری بین دانشگاه با نیازهای واقعی کشور ایجاد شده است.


وی خاطرنشان کرد: هر اقدام فرهنگی و یا نهادینه‌کردن فرهنگ در یک جامعه، نیازمند هزینه و زمان و البته تلاش مستمر است. حمایت از اساتید و اعضا هیئت‌علمی دانشگاه و تزریق امکانات و ابزار لازم و همچنین فراهم‌شدن زیرساخت‌های فرهنگی ازجمله مواردی است که می‌تواند سبب تسریع روند کنونی باشد.


جاجرمی کار گروهی را یکی دیگر از لازمه‌های انجام پروژه‌های کاربردی برشمرد و تصریح کرد: در قالب گروه، کار با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌شود و از سوی دیگر، همۀ جوانب و ابعاد موضوع مورد بررسی کارشناسانه قرار خواهد گرفت.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد در پایان ایجاد تعامل با استانداری‌ را یکی دیگر از عوامل مهم در حمایت از پروژه‌های صنعتی گروهی دانست و گفت: این مهم نیز به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. به عبارت دیگر، فرهنگ به اشتراک‌گذاری منابع موجود (تحت نظارت دقیق) باید بین دستگاه‌های درون‌استانی نهادینه شود که البته می‌توان با تدوین مقررات و بخشنامه‌های لازم این هدف را عملی کرد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151612
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین