بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/05/25 - 12:07
  • - تعداد بازدید: 1095
  • - تعداد بازدیدکننده: 50
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:

الگوسازی از سرآمدان قرآنی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد

الستی با اشاره به اهمیت الگوسازی از سرآمدان قرآنی، گفت: روند باید به‌گونه‌ای باشد که سرآمدان حوزه‌های قرآنی بتوانند اجتماع نخبگانی حوزه‌های دیگر را با مفاهیم قرآنی آشنا سازند.

~/Asset/News/News/Image/lp.JPG

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ هشتادوپنجمین جلسۀ مجمع مشورتی شورای توسعۀ فرهنگ قرآنی با حضور معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در محل این بنیاد برگزار شد.


در این نشست، دکتر الستی؛ معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نحوۀ شکل‌گیری بنیاد ملی نخبگان، گفت: روند ایجاد این بنیاد در سال 83 و بنابر دستور مستقیم رهبرمعظم‌انقلاب و بر مبنای احساس‌‌نیاز جامعه آغاز و در سال 85 اساسنامۀ آن در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی تصویب شد.


وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان به‌صورت هیئت‌امنایی فعالیت می‌کند، افزود: شخص رئیس‌جمهور و تعدادی از وزاری او از اعضای هیئت‌امنا هستند و رئیس بنیاد نیز یکی از معاونان رئیس‌جمهور است.


الستی ادامه داد: در دیدار رؤسای سه‌قوه با مقام‌معظم‌رهبری، ایشان نکات مهمی را در حوزۀ نخبگانی بیان و تبیین کردند که بر اساس آن، سند راهبردی کشور در امور نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان و با حضور نخبگان و سرآمدان حوزه‌های آموزشی و تربیتی نوشته و سپس توسط شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به تصویب رسید.


رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان تصریح کرد: در این سند، نخبگی در حوزه‌های علم و فناوری محدود نمی‌شود بلکه در تمام حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و قرآنی نیز گسترده است.


معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: براساس یکی از اقدامات ملی این سند مبنی بر ترویج فرهنگ انس با قرآن، معارف عترت علیه‌السلام و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در بین اجتماع نخبگانی به منظور ارتقای بینش دینی و تعمیق انگیزه‌های معنوی در خدمت جامعه، آئین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان قرآنی و به تبع آن شیوه‌نامه نوشته و تصویب شد.


الستی خاطرنشان کرد: در تدوین این آئین‌نامۀ و شیوه‌نامه، بنیاد ملی نخبگان از نظرات و بیانات سرآمدان و متخصصان قرآنی کشور استفاده و تلاش کرد شاخص‌ها و سنجه‌های سرآمد و مستعدبرتر قرآنی براساس مقتضیات تخصصی این حوزه باشد.


وی با بیان اینکه در ارائه تسهیلات لازم برای برگزیدگان آئین‌نامه نیز از همفکری و ایده‌های متخصصان حوزه‌های قرآن استفاد شد، افزود: یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان، استفاده از توان سرآمدان و مستعدان‌برتر قرآنی برای اشاعۀ فرهنگ قرآنی در حوزه‌های نخبگانی دیگر است.


معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: بسیاری از تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان مانند تسهیل اعطای وام خرید ‌مسکن به سرآمدان، تنها در سایۀ تعامل و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دیگر تحقق می‌یابد بنابراین هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مذکور با آئین‌نامه‌های موجود یک ضرورت است.


وی اظهار داشت: در روند شناسایی سرآمدان حوزه‌های مختلف نخبگانی، تأکید بنیاد ملی نخبگان بر شیوۀ جستجوگری است و نه خوداظهاری؛ با این‌حال وجود بندی مبتنی بر فراخوان و یا خوداظهاری تنها برای بالا رفتن ضریب اطمینان و عدالت نخبگانی است.


رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان در پایان ضمن اشاره به لزوم تکریم سرآمدان و مفاخر قرآنی کشور با هدف الگوسازی برای مستعدان‌برتر، تأکید کرد: تسهیلات اعطایی آئین‌نامۀ شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان قرآنی به لحاظ مالی هیچ تفاوتی با آئین‌نامه‌های دیگر بنیاد ملی نخبگان ندارد.


لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعۀ فرهنگ قرآنی، محمد جمال‌الدین خوش‌طالع؛ معاون مرکز هماهنگی و توسعۀ پژوهش و آموزش عالی قرآنی، محمدمهدی عزیززاده؛ رئیس دبیرخانمۀ کمیسیون توسعۀ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، رضا سلامت‌پناه؛ دبیر مجمع مشورتی شورای توسعۀ فرهنگ قرآنی، محمد انجم‌شعاع؛ معاونت هماهنگی و نظارت شورای توسعۀ فرهنگ قرآنی، محمدحسین فریدونی؛ مشاور دبیر شورای توسعۀ فرهنگ قرآن، منصور انبیاء؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان و عباس سلیمی، رحیم خاکی، علی سرابی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاهسوند از سرآمدان حوزۀ قرآن، از دیگر حاضران در این نشست بودند.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 155430
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین