بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/05/08 - 12:10
  • - تعداد بازدید: 1581
  • - تعداد بازدیدکننده: 48
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در مراسم «تکریم دکتر مینو دبیری» مطرح شد:

امروز رسالت دانشگاه‌ها، پرورش نیروهای کارآفرین است

مراسم «تکریم دکتر مینو دبیری» استاد برجسته و اولین استاد زن شیمی‌آلی در ایران به همت بنیاد نخبگان استان اردبیل برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/مینو.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم «تکریم پروفسور مینو دبیری» استاد برجسته و اولین استاد زن شیمی‌آلی در ایران با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، تعدادی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان و جمعی از سرآمدان، متخصصان و مستعدان‌برتر در اردبیل برگزار شد.


در این مراسم، حسین شایقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت: توسعه و ترویج آیین تکریم دانشمندان باعث اثرگذاری در نسل جوان و زمینه‌ساز ورود مستعدان‌برتر به عرصۀ نخبگی می‌شود.


وی با اشاره به تأکیدات سند راهبردی کشور در امور نخبگان به لزوم الگوسازی از مفاخر بومی، افزود: پروفسور دبیری نمونه و الگوی نظم، اخلاق و عمل و بی‌تردید از سرآمدان علم خاصه علوم‌پایه در کشور است.


در ادامه، حبیبی؛ رئیس انجمن نانو استان اردبیل نیز بزرگداشت سرآمدان را یکی از نشانه‌های حرکت به سوی تعالی برشمرد و گفت: تکریم و پاسداشت نخبگی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از مهاجرت نخبگانی دائم است.


وی با اشاره به جایگاه دانشمندان زن کشور، افزود: در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری در تربیت و پرورش استعدادهای علمی بانوان شده است. پروفسور مینو دبیری یکی از بهترین نمونه‌های زنان دانشمند و موفق است. چاپ ۱۳۰ مقاله در مجلات علمی معتبر و قرارگرفتن در زمره ۱% دانشمندان‌برتر جهان که ۲۷۰ نفر از دانشمندان ایران در این فهرست قرار دارند، نشان از توان بالا و جایگاه رفیع علمی او است.


نعمت‌الله‌زاده؛ عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه محقق‌اردبیلی نیز در این مراسم از علم شیمی به‌عنوان حیات‌بخش علوم‌پایه نام برد و گفت: گرچه رسالت علم شیمی، تولید علم است اما می‌توان با تشکیل گروه‌های علمی و تحقیقاتی در حوۀ دانش‌بنیان نیز عملکرد مطلوبی داشت تا با تولید انبوه محصولات آزمایشگاهی و تبدیل آنها به یک برند ایرانی، در عرصۀ بازار نیز به موفقیت رسید.


در ادامه این مراسم، پروفسور مینو دبیری؛ استاد برجستۀ شیمی‌آلی با اشاره به اینکه امروز رسالت دانشگاه‌ها کارآفرینی است، گفت: دانشگاه دو دورۀ دانش‌محور، پژوهش‌محور را پشت سر گذاشته و امروز زمان فعالیت نسل‌سوم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین است.


وی با بیان اینکه دانشگاه همچنان باید در زمینه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ فعالیت کند، افزود: امروز رسالت دانشگاه‌ها، پرورش نیروهای کارآفرین است و در کشور ما نیز تلاش بر جهت‌دهی دانشگاه به سمت کارآفرینی آغاز شده است تا فرصت‌های پژوهشی به سمت نوآوری کاربردی حرکت کنند.


در پایان این مراسم، ضمن قرائت ارج نامۀ معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، با اهداء هدایایی از پروفسور مینو دبیری؛ استاد برجستۀ شیمی تجلیل شد.


لازم به ذکر است، پروفسور مینو دبیری، اولین بانوی استاد رشته شیمی‌آلی در ایران است. وی در اردبیل به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، کارشناسی خود را در رشتۀ شیمی دانشگاه شهید بهشتی به پایان برد. سپس برای طی مدارج علمی به انگلستان عزیمت کرد و مقاطع ارشد و دکتری خود را در دانشگاه‌های لندن و کینز کالج گذراند. چاپ ۱۲۵ مقاله بین‌المللی، ۸ کتاب تألیفی و ۳ کتاب ترجمه تنها بخشی از کارنامۀ او است. علاوه بر آن، وی در عرصه‌های عملیاتی علم نیز خدمات ارزشمندی دارد.


دبیری در سا‌ل‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ ،۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در زمرۀ یک‌درصد دانشمند پراستناد جهان و پر استنادترین دانشمند ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ بوده است.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156608
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین