بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1395/11/17 - 16:57
  • - تعداد بازدید: 1108
  • - تعداد بازدیدکننده: 42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
برگزیده جایزه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

اولویت دانشگاه باید حل مشکلات جامعه در همۀ بخش‌ها باشد

باریکانی، استمرار در فعالیت‌ها را از اصول موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: اقتصادهای بزرگ دنیا از واحدهای کوچک آغاز شده‌اند.

/Asset/News/News/Image/دانشگاه 8.jpg{}

مهدی باریکانی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، علم را پایۀ تولید دانست و گفت: بدون به‌کارگیری علم نمی‌توان محصولی باکیفیت که رضایت‌مندی مشتری و بازار را داشته باشد، تولید کرد.



وی با اشاره به لزوم حضور فعال جامعه علمی در بخش‌های مختلف تولید، افزود: این مهم تنها راه ارتقاء کیفی محصولات و به‌تبع آن جذب بازارمصرف به‌سمت کالای داخلی است.



باریکانی ادامه داد: یکی از موانع بزرگ برای حضور نخبگان و دانشگاهیان در بخش تولید، وارداتی‌بودن صنعت است. صنایع کشور عمدتاً وارداتی هستند و با تکیه بر دانش‌بومی به‌وجود نیامده‌اند. در این موارد صاحبان صنایع نیازهای خود را به‌جای ارجاع به دانشگاه‌های داخلی، از مسیر واردات رفع می‌کنند این در حالی است که در همین موارد نیز می‌توان با تزریق علم‌بومی، کیفیت محصولات تولیدی را بهبود داد.



برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد: هرگاه تولید و صنعت مشکلات و معضلات خود را به دانشگاه ارجاع داده‌اند، در غالب موارد در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به راه‌حل دست یافته‌اند. بنابراین عدم‌اعتماد به دانشگاه وجود ندارد بلکه بحث «نخواستن» است. بخش‌ تولید کشور و جامعه علمی باید با تعامل و همکاری دوسویه در نقطۀ مشترک خدمت‌رسانی به جامعه، به هم بپیوندند تا از این مسیر هم اشتغال مناسب خاصه برای دانش‌آموختگان فراهم شود و هم با ارتقاء کیفیت محصولات داخلی و موفقیت آنها در بازاررقابت، رونق‌پایدرا اقتصادی و تعادل مالی در جامعه ایجاد شود.



عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به لزوم جهت‌دهی به پروژه‌های دانشگاهی، اضافه کرد: حرکت در مرز دانش یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت و رشد علمی است که نمی‌توان از آن غفلت کرد اما از سوی دیگر علم باید به‌سمت کاربرد نیز حرکت کند . در زندگی جامعه اثرگذاری مثبت و ملموس داشته باشد. به‌عبارت دیگر اولویت دانشگاه باید حل مسائل و مشکلات جامعه در همۀ بخش‌ها باشد.



وی در ادامه به لزوم گسترش و فعال‌تر شدن واحدهای R&D در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی صنایع بزرگ و شناخته‌شده جهان نزدیک به 7% درآمد خود را در واحدهای تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند چراکه به‌خوبی می‌دانند بدون گسترش این بخش نمی‌تواند موفقیتی پایدار در بازار رقابت داشت. این واحدها مشکلات، نیازها و چالش‌های صنعت مربوطه را در قالب پروژه‌های دانشگاهی خرد تعریف کرده و به بهترین محققان ارجاع می‌دهند. با این روند هم حق مالکیت معنوی خود را حفظ می‌کنند و هم به موفقیت خود تداوم می‌بخشند.



باریکانی گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را اقدامی دیگر برای رونق بخش تولید کشور برشمرد و اظهار داشت: گرچه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است اما کشور هنوز در ابتدای راه است گرچه اقتصادهای بزرگ دنیا نیز از واحدهای کوچک آغاز شده‌اند. باید دانست شرکت دانش‌بنیان علاوه بر حمایت، سماجت هم می‌خواهد. به‌عبارت استمرار در فعالیت‌ها و صبر ازجمله مواردی است که برای موفقیت در این بخش نیاز است. از سوی دیگر همۀ دانشگاهیان توان و قابلیت کارآفرینی ندارند.



عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در پایان با اشاره به لزوم حمایت از محصولات دانش‌بنیان در بازار داخلی، معرفی کالا را گامی مهم تلقی و خاطرنشان کرد: همانگونه که تجاری‌سازی محصول یک تخصص است، معرفی کالا در بازار و بازاریابی نیز به تخصص و مهارت نیاز دارد که بدون آن ترغیب بازاربومی به کالای داخلی و به‌تبع آن رونق بخش تولید امکان‌پذیر نیست.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 150418
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین