بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/03/29 - 12:08
  • - تعداد بازدید: 1332
  • - تعداد بازدیدکننده: 48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
​ عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

بازار‌محور بودن، لازمۀ پژوهش کاربردی است

صلاحی با اشاره به لزوم بازارمحور بودن پژوهش‌های کاربردی، گفت: اولین لازمۀ تحقیق و پژوهش کاربردی، حضور متقاضی و مصرف‌کننده است.

~/Asset/News/News/Image/صندوق.jpg

اسماعیل صلاحی؛ عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حمایت از کارگروهی در عرصۀ پژوهش، گفت: بدون حمایت‌های مادی و معنوی و همچنین فراهم‌شدن امکانات و ابزار آزمایشگاهی، پژوهش به ثمر نمی‌رسد.


وی افزود: در بخش پژوهش‌های بنیادین باتوجه به اینکه محصولی تولید نمی‌شود، نیاز به حمایت مالی و سخت‌افزاری بیشتری است اما در بخش پژوهش کاربردی نیز باید امکانات اولیه فراهم باشد.


صلاحی متقاضی‌محور بودن را لازمۀ پژوهش کاربردی دانست و ادامه داد: پیش از آنکه پژوهش و تحقیق کاربردی روی موضوعی آغاز شود و قبل از آنکه ایده‌ای کاربردی ارائه شود، باید متقاضی معلوم باشد. به‌عبارت دیگر، مخاطب و مشتری تحقیق و پژوهش باید از قبل مشخص باشد. از سوی دیگر، برای اینکه ایده و طرح پژوهشی در جامعه کاربرد داشته باشد، باید به مقتضیات و شرایط جامعه هدف نگاهی واقع‌بینانه داشت تا محصول و خدمت تولیدشده بتواند به موفقیت برسد.


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در ادامه با اشاره به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: مشکل ارتباط این دو در همۀ کشورهای جهان وجود دارد. در همۀ جوامع صنعت، دانشگاه را قبول ندارد و معتقد است دانشگاه فقط در بخش تئوری توانمند است و از سوی دیگر، دانشگاه نیز اعتقاد دارد صنعت مبانی علم را نمی‌داند. البته این اختلافات در کشورهای پیشرفته کمتر است.


وی افزود: عملکرد مطلوب پروژه‌های دانشگاهی و اثرگذاری آنان در صنعت، می‌تواند تا حدودی اعتماد متقابل را برقرار کند و صنعت را به دانشگاه خوش‌بین‌تر کند.


صلاحی اظهار داشت: مادامی که نتیجۀ تحقیقات، پژوهش‌ها و فعالیت‌های آموزشی از کتابخانۀ دانشگاه بیرون نیاید و در چرخۀ خدمت‌رسانی به صنعت، کشاورزی و جامعه قرار نگیرد، ارتباط منطقی بین دانشگاه و صنعت برقرار نمی‌شود.


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در بخش دیگری تأکید کرد: نباید و نمی‌توان از همۀ اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها انتظار تعریف پروژه صنعتی داشت. برخی افراد استعداد و توان فعالیت‌های آموزشی دارند؛ برخی دیگر در بخش پژوهش و تحقیق و در نهایت نشر مقالات باکیفیت موفق هستند و تعدادی نیز پتانسیل بالایی در اجرای پروژه‌های صنعتی دارند. برای رسیدن به نقطۀ مطلوب، همۀ بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرند و از هر کدام بنا بر مقتضیات موجود، حمایت جدی انجام شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته، تأکید بیش از حد روی مقاله، سبب شد امروز جامعه علمی با مشکلاتی مانند مونتاژ، خرید و فروش مقاله مواجه شده است. این روند نباید با تأکید بیش از حد بر پروژه‌های صنعتی تکرار شود چراکه در آن صورت، بخش‌های دیگر مورد غفلت قرار خواهند گرفت که همین موضوع آسیب‌های جدی به روند پیشرفتی کشور وارد می‌کند.


 


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156099
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین