بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/02/03 - 12:50
  • - تعداد بازدید: 1033
  • - تعداد بازدیدکننده: 52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

بازدیدهای تخصصی بهترین راه برای درک ماهیت صنعت است

امامی با بیان اینکه دانشگاه باید در قبال صنعت بومی مسؤولیت‌پذیر باشد، گفت: بازدیدهای تخصصی، می‌تواند به درک مشترک دانشگاه و صنعت از نیازها، چالش‌ها و مشکلات و همچنین دستاوردهای یکدیگر کمک کند و زمینه‌ساز تعریف فعالیت‌های مشترک باشد.

~/Asset/News/News/Image/صنعت-و-دانشگاه.jpg

سید نعیم امامی؛ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت تعریف پروژه‌های کاربردی در دانشگاه، گفت: تعریف پروژۀ تحقیقاتی متناسب با نیازهای صنعت، یکی از عوامل مهم در توان‌افزایی و مهارت‌آموزی دانشجویان خاصه مستعدان‌برتر است.


وی افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که دانشجو پایان‌نامۀ خود را در صنعت بگذراند. در این شرایط با مقتضیات صنعت بومی، نیازها، چالش‌ها، دستاوردها و همچنین میزان انطابق دانسته‌ها و داشته‌ها خاصه قابلیت‌های عملیاتی خود، آشنا می‌شود و درک خوبی از میزان کارآیی خود در صنعت خواهد داشت.


امامی ادامه داد: در این چرخه، مشکلات و نیازهای صنعت نیز به صورت دانش‌بنیان حل و از این حالت کرختی خارج می‌شود. علاوه بر آن، این رویه به نوعی زمینۀ حضور دانشجو در صنعت را فراهم می‌کند.


عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌وبختیاری یادآور شد: در حال حاضر تحقیقات دانشگاهی مقاله‌محور است و نه دردی از جامعۀ بومی درمان می‌کند و نه نقشی در ارتقاء دانش عملیاتی محقق-دانشجو دارد.


وی با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های کارورزی و کارآموزی در صنعت، تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها چه در حین تحصیل و چه پس از آن، البته اگر متناسب با تخصص و دانش شرکت‌کنندگان طراحی و اجرا شود، مهارت‌های عملیاتی لازم را به فرد می‌آموزد. از سوی دیگر، فرد می‌تواند استعداد عملی و علاقۀ خود را در بخش‌های متنوع یک صنعت جست‌وجو و آن را به عنوان زمینۀ کاری خود انتخاب کند. برای برگزاری این دوره‌ها می‌توان از پتانسیل وزارت صنعت، معدن و تجارت به خوبی استفاده کرد.


امامی عدم‌ارتباط منطقی بین دانشگاه و صنعت را یکی از مشکلات موجود کشور دانست و اضافه کرد: متأسفانه ادبیات مشترکی بین این دو وجود ندارد. دانشگاه روی موضوعات روز دنیا و مشکلات کشورهای توسعه‌یافته تحقیق و پژوهش می‌کند، بر مقاله و پتنت تأکید دارد و برای اطلاعات خود به صنایع پیشرفته رجوع می‌کند؛ صنعت نیز سنتی اداره می‌شود و دچار روزمرگی است.


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: حضور اساتید در صنعت در قالب تورها و بازدیدهای تخصصی، می‌تواند به درک مشترک دانشگاه و صنعت از نیازها، چالش‌ها و مشکلات و همچنین دستاوردهای یکدیگر کمک کند و زمینه‌ساز تعریف فعالیت‌های مشترک باشد. دانشگاه باید در قبال صنعت بومی مسؤولیت‌پذیر باشد و صنعت نیز شرایط لازم را فراهم کند.


وی افزود: در این بازدیدها اساتید دانشگاهی ماهیت صنعت را درک می‌کنند و می‌توانند به عنوان پیشبر دانشجو را نیز به سمت صنعت هدایت کنند. این مهم در بستر همکاری سه دستگاه بنیاد ملی نخبگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دانشگاه به بهترین شکل میّسر شود.


امامی در پایان تشکیل گروه‌های نخبگانی مأموریت‌محور با حضور محققان برجستۀ دانشگاهی و صاحبان صنعت را از مهمترین نیازهای امروز کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: گروه نخبگانی باید بر مبنای نیاز واقعی موجود در کشور، متشکل از همۀ دانش‌ها و تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز باشد و همۀ افزاد توانمند در بخش‌های مختلف و مرتبط در آن حضور داشته باشد. این گروه باید تحت حمایت سه دستگاه بنیاد نخبگان استان، اداره صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین دانشگاه‌های بومی قرار داشته باشد و بتواند از امکانات، تسهیلات و ظرفیت‌های آنها تحت نظارت دقیق، استفاده کند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 148489
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین