قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: نه تنها مانع ارتباطات بینالمللی و انجام مطالعات در خارج از کشور نمیشویم بلکه آن را تقویت خواهیم کرد، چراکه معتقدیم نخبگان میتوانند اثر اجتماعی خود را برای کشور به ارمغان آورند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد گفت: دایره حمایت از نخبگان را گسترش دادهایم و فقط نخبگان علمی مورد حمایت نیستند بلکه نخبگان کارآفرین، صنعتی و فناور هم مورد حمایت هستند.
ناصر باقری مقدم با بیان اینکه به دنبال مقاله محوری نیستیم، افزود: سالانه ۸۰۰ هزار پایان نامه ارشد و دکتری دفاع میشود ولی چه تعداد از اینها در حل مسایل کشور موثر است؟ در امتیازدهی به نخبگان، انجام پژوهش مورد نیاز کشور و حل مسأله را ملاک قرار میدهیم و ملاک نخبگی اثرگذاری و اثربخشی است.
وی ادامه داد: اصولا انجام مطالعات در خارج از کشور و ارتباطات بین المللی را نه تنها مانع نمی شویم بلکه تقویت هم میکنیم نکته مهم این است که نخبگان اثر اجتماعی خود را در کشور به ارمغان آورند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اشتغال نخبگان در دستگاهها و شرکتهای مختلف، جایگزینی طرح پژوهشی به جای سربازی و ارائه تسهیلات حمایتی در دوره تحصیل از جمله حمایتهایی است که از نخبگان انجام میشود.
باقری مقدم افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۲۶۰ نفر در حوزه دانشجویی و هزار و ۸۶۹ نفر را در زمینه طرح مساله محور شهید احمدی روشن حمایت کردیم و سالانه حدود 2 هزار نفر از طرح سربازی نخبگان استفاده میکنند.
نقش دانشجویان ایرانی خارج از کشور در انتقال دانش
در بخش دیگری از این همایش مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه نیز گفت: اولویت ما در انتقال دانش، مسایل غذایی، تجهیزات مصرفی پزشکی و برخی داروهای شیمیایی است و دانشجویان ایرانی خارج از کشور می توانند نقش مهمی در این انتقال ایفا کنند.
وی ادامه داد: انتقال فناوری نرم نقش مهمی در خودکفایی و کاهش برخی از مشکلات دارد که با این کار میتوانیم دستور ساخت را پیدا و آن محصول را در داخل تولید کنیم.
صفری گفت: سرفصل کار ما خودکفایی و ارزآوری است و وزارت امور خارجه کمیتهای با حضور نمایندگانی از وزارتخانههای مختلف برای صادرات محصولات دانش بنیان نیز تشکیل داده است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: دیپلماتهای خود را با ظرفیتهای داخلی کشور آشنا میکنیم تا به محض ورود به محل ماموریت و شناسایی فرصت های اقتصادی کشور مقصد، پیگیر صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی شرکتهای ایران به کشورهای هدف باشند. همچنین با برشمردن نیازهای خود، مزیتهای کشور هدف را نیز بشناسند تا در روابط و تبادلات استفاده کنیم.
نظر دهید