بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/02/24 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 2198
  • - تعداد بازدیدکننده: 61
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس پردیس کشاورزی و منابع‌طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

تشکیل هسته‎های پژوهشی توان تحقیقاتی کشور را همگرا می‌کند

گلدانساز گفت: هسته‌های پژوهشی باید دورنما داشته باشند تا بتوانند نظام‌مند و هدفنمد حرکت کنند. از سویی باید نیازهای موجود در کشور را به‌خوبی بدانند تا محصولی بازارمحور و دانش‌بنیان تولید کنند.

~/Asset/News/News/Image/طرح پژوهشی.jpg

گلدانساز گفت: هسته‌های پژوهشی باید دورنما داشته باشند تا بتوانند نظام‌مند و هدفنمد حرکت کنند. از سویی باید نیازهای موجود در کشور را به‌خوبی بدانند تا محصولی بازارمحور و دانش‌بنیان تولید کنند.


سید حسین گلدانساز؛ رئیس پردیس کشاورزی و منابع‌طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت ایجاد هسته‌های پژوهشی، گفت: این اقدام یکی از اصول اولیه برای توسعه است.


وی افزود: تشکیل هسته‌های پژوهشی سبب تمرکز بیشتر روی موضوعات تحقیقاتی که نیاز اصلی و واقعی کشور هستند، می‌شود.


گلدانساز ادامه داد: توان تحقیقاتی و عملیاتی خوبی در کشور وجود دارد که به دلیل فقدان‌ کارگروهی، هر یک به‌طور جداگانه روی موضوعات مختلفی کار می‌کنند؛ در حالیکه تشکیل هسته‌های پژوهشی می‌تواند علاوه بر احصاء نیازهای اصلی، توان تحقیقاتی کشور را هماهنگ و همگرا کند و از این طریق نتیجه تحقیقات کشور به بازار برسد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: هسته‌های پژوهشی باید دورنما داشته باشند تا بتوانند نظام‌مند و هدفنمد حرکت کنند. از سویی باید نیازهای موجود در کشور را به‌خوبی بدانند تا محصولی بازارمحور و دانش‌بنیان تولید کنند و یا در ارتقاء تولیدات داخلی تأثیرگذاری مثبت و چشمگیر داشته باشند.


وی با اشاره به اهمیت تشکیل هسته‌های پژوهشی در بخش کشاورزی، تأکید کرد: کشاورزی یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه و پیشرفت جوامع است اما در ایران متأسفانه وقتی صحبت از توسعه و پیشرفت می‌شود همه توجهات به‌سمت فنی-مهندسی و پزشکی معطوف می‌شود و بخش کشاورزی مورد غفلت واقع می‌شود؛ این در حالیست که هیچ کشوری با داشتن وابستگی غذایی نمی‌تواند قدم در راه توسعه بگذارد.


گلدانساز اضافه کرد: برای رسیدن به توسعۀپایدار باید کشاورزی مورد توجه اکید قرار بگیرد. تشکیل هسته‌های پژوهشی در بخش کشاورزی و بررسی دقیق مقتضیات و ظرفیت‌های هر استان، ترسیم نقشه‌راه منطقی براساس علمگرایی و واقع‌گرایی و به‌دور از شعارزدگی ازجمله اقداماتی است که هسته‌های پژوهشی در بخش کشاورزی می‌توانند انجام دهند.


رئیس پردیس کشاورزی و منابع‌طبیعی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به لزوم گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ایجاد هسته‌های پژهشی، تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز کشور، میل وافر به ادامه تحصیل و رقابت در مدرک‌گرایی است در حالی که اگر زیرساخت و حمایت کافی وجود داشته باشد، بسیاری از افراد پس از اخذ مدرک کارشناسی باید وارد بازارکار واقعی شوند. این مهم در گام نخست به فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا میل به ادامه تحصیل بی‌هدف کاهش یابد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه مسائل اساسی باید با راه‌حل منطقی رفع شوند، خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموختگان کارشناسی در عرصه دانش‌بنیان علاوه بر اشتغال‌زایی و پیشگیری از تجمع در تحصیلات‌تکمیلی، ثروت‌آفرینی بالایی هم برای جامعه و فرد خواهد داشت البته به شرطی که با ساماندهی نظام‌اقتصادی کشور و کنترل واردات، فضا برای رقابت محصولات دانش‌‍بنیان در بازار داخلی فراهم شود تا بتوانند به سوددهی برسند.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 144436
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین