بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/05/28 - 13:44
  • - تعداد بازدید: 1005
  • - تعداد بازدیدکننده: 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

تعیین شاخص‌های اخلاق‌مداری، زیربنای تشکیل گروه پژوهشی است

سعیدی‌پور گفت: گروه بدون تدوین و رعایت اصول اخلاق‌حرفه‌ای نمی‌تواند به موفقیت برسد حتی اگر از بهترین‌ محققان تشکیل شده باشد.

~/Asset/News/News/Image/slider2.jpg

بهمن سعیدی‌پور؛ رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان گفت: رسالت جامعه بهبود کیفیت زندگی جامعه از راه تولید و بکارگری علم است. تنها زمانی دانشگاه معنای وجودی پیدا می‌کند که بتواند در روند حرکتی جامعۀ بومی اثرگذاری مطلوب داشته باشد. به عبارت دیگر، جامعه باید خروجی فعالیت‌های دانشگاه را به‌طور ملموس حس و از آنها برای رفع نیازهای خود استفاده کند. 


وی با اشاره به عدم‌کاربردی‌بودن فعالیت‌های دانشگاهی، افزود: در آمار و ارقام، تعداد پژوهش‌های انجام‌شده در کشور عدد قابل‌توجهی است اما غالب این پژوهش‌ها به مقاله‌هایی ختم می‌شوند که هیچ کاربردی در محیط واقعی ندارند چراکه هدف از انجام آنها، رفع مشکلات واقعی نبوده و تنها برای کارنامۀ کاری انجام شده‌اند.


سعیدی‌پور ادامه داد: پژوهشی که نتواند با محیط واقعی و خاصه صنعت ارتباط بگیرد و به محصول و تولیدی نوآورانه و فناورانه منتج شود، عملاً اثرگذاری مثبتی در روند پیشرفت جامعه ندارد. در شاخه‌های علوم‌پزشکی اما روند تحقیق و پژوهش سازوکار منطقی‌تری دارد و معمولاً پژوهش برای رفع یک نیاز در دنیای واقعی انجام می‌شود و نتیجۀ آن نیز هم در درمان و هم در تولید علم مؤثر است.


رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه اصلاح نظام ارزشیابی را یکی از ملزومات امروز جامعۀ علمی برشمرد و اظهار داشت: ملاک ارزشیابی و ارزش‌گذاری متخصصان و محققان باید میزان اثرگذاری فعالیت‌های آنان باشد. به‌عبارت بهتر، هر فردی به میزان اثرگذاری مثبت در جامعه، به عنوان پژوهشگر و محقق برتر و یا نخبه و یا سرآمد معرفی شود.


وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های پژوهش فردی با گروهی، اظهار داشت: پژوهش گروهی نیز تنها زمانی مفید است که مأموریت‌گرا و هدفمند باشد؛ یعنی گروه کاملاً بداند به چه منظور و برای رسیدن به چه نقطه‌ای باید پژوهش و در نهایت چه محصولی باید تولید و عرضه کند و این محصول دقیقاً چه مشکلی از جامعه را رفع می‌کند. اگر این ترتیب رعایت شود، در تشکیل گروه نیز دقت می‌شود که همۀ تخصص‌ها و مهارت‌های لازم حضور داشته باشند و بتوانند در یک چارچوب اخلاقی مشخص فعالیت کنند.


رئیس دانشگاه پیام‌نور استان کرمانشاه یادآور شد: در برخی موارد دیده می‌شود در کمتر از یک‌هفته کتاب تخصصی توسط فرد و یا افراد نوشته می‌شود و یا مقاله‌ای در کمترین بازۀ زمانی منتشر می‌شود. این یعنی یا کیفیت از کمترین اهمیت برخوردار است و یا بی‌اخلاقی در حال رشد است.


سعیدی‌پور با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای مهمترین اصل کار گروهی است، خاطرنشان کرد: گروه بدون تدوین و رعایت اصول اخلاق‌حرفه‌ای نمی‌تواند به موفقیت برسد حتی اگر از بهترین‌ محققان تشکیل شده باشد. مشخص‌کردن معیارهای اخلاق‌مداری در کار گروهی زیربنای موفقیت است.


وی در پایان گفت: یکی از اصول اخلاق‌حرفه‌ای، حضور فعال عضو هیئت‌علمی در بطن پژوهش است. متأسفانه در بسیاری موارد پژوهش و تحقیقات دانشگاهی، دانشجومحور هستند و استاد هیچ‌گونه دخالت محسوسی در روند انجام طرح ندارد و تنها نامش به عنوان یکی از محققان در مقاله ذکر می‌شود.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 148920
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین