بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/08/14 - 12:17
  • - تعداد بازدید: 1204
  • - تعداد بازدیدکننده: 46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

توان نخبگان باید صرف رفع مشکلات جامعه شود/ ضرورت مأموریت‌گرا بودن گروه‎های پژوهشی

محمد باشکوه؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه گروه‌های پژوهشی نباید اسیر تب‌ و موج‌های زودگذر شوند، بر ضرورت مأموریت‌گرا بودن آنها تأکید کرد.

~/Asset/News/News/Image/جامعه9.jpg

عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اصول کار گروهی در اغلب فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی رعایت نمی‌شود، گفت: انجام تحقیقات در قالب گروه سبب افزایش هم‌افزایی و بهینه‌شدن نتایج خواهد شد.


وی افزود: در سال‌‍های اخیر اقدامات خوبی در زمینۀ نهادینه‌شدن کار گروهی خاصه در بخش فناوری انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطۀ مطلوب فاصله بسیار است.


باشکوه با اشاره به اثرگذاری بیشتر فعالیت‌های جمعی، ادامه داد: علاوه بر تحقیقات کاربردی که رکن اصلی آنها، تولید محصول و یا خدمت دانش‌بنیان در قالب گروه، برای رفع نیازهای موجود است، تحقیقات بنیادین نیز نیازمند خردجمعی و نگاه همه‌جانبه است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، حتی در رشته‌های بنیادین که ظاهراً خروجی جز مقاله ندارند نیز کاری گروهی ارجح است بطوریکه هر مقاله توسط افراد متعددی از رشته‌های مختلف نوشته می‌شود.


محقق برجستۀ مدیریت با اشاره به ویژگی‌های گروه تحقیقاتی، تصریح کرد: یک گروه برای رسیدن به هدف مدنظر، باید به تخصص‌های متنوعی مجهز باشد. امروزه نمی‌توان تنها با اتکا به یک تخصص و مهارت خاص مشکلات پیچیده جامعه را حل کرد. البته تخصص‌های موجود در یگ گروه نباید در تضاد با یکدیگر باشند و با تضراب آراء روند را مختل کنند بلکه باید همپوشانی بالایی داشته باشند.


وی با اشاره به لزوم تقسیم‌بندی منطقی فعالیت‌ها، توجه به ساختار مدیریتی و خزانۀ تخصصی را یکی از ضروریات موفقیت گروه دانست و اظهار داشت: مدیریت در هر حوزه‌ای نیازمند مهارت‌های منحصربفردی است. در حوزۀ علم و فناوری، فرد مدیر علاوه بر ویژگی‌های روانی و اخلاقی مناسب، باید به یک تخصص نیز تسلط داشته باشد تا بتواند محققان و متخصصان دیگر را مدیریت و راهبری کند. علاوه بر آن، فرد مدیر باید ایمان راسخ به روند گروه داشته باشد تا اگر اعضا، در مسیر دچار سرگشتگی و یا کاهش انگیزه‌ شدند، بتواند انگیزه لازم را به آنان تزریق و ذهنشان را اغنا کند.


باشکوه بر لزوم آمایش سرزمین تأکید کرد و با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نسبی بومی برای حرکت به سمت توسعۀ پایدار، تصریح کرد: مدیریت صحیح نیرو‌های انسانی متخصص حاضر و خزانه‌های موجود در استان‌ها و همچنین شناسایی و احصاء ظرفیت‌های بالقوه می‌تواند استعدادهای موجود را برای رساندن استان  به پیشرفت مدنظر بالفعل کند. از سوی دیگر، استفاده از نیروهای بومی، با توجه به عرق آنان به زادگاه و همچنین آشنایی با فرهنگ بومی یک اقدام مقرون‌به‌صرفه است که هم اهداف را قابل دسترس می‌کند و هم از مهاجرت به کلانشهرها پیشگیری خواهد کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی در پایان با بیان اینکه گروه‌های پژوهشی نباید اسیر تب‌ و موج‌های زودگذر شوند، بر ضرورت مأموریت‌گرا بودن آنها تأکید کرد و خاطرنشان کرد: توان گروه‌های نخبگانی و پژوهشی باید برای رفع مشکلات موجود در جامعه و بهبود کیفیت زندگی به کار گرفته شود نه اینکه صرف موضوعات غیرکاربردی‌ای شوند که تنها جنبۀ آماری و عددی دارند. برای این مهم، نیازسنجی و امکان‌سنجی با تأکید بر مقتضیات موجود، یک ضرورت است.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 153841
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین