بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/07/29 - 13:20
  • - تعداد بازدید: 1020
  • - تعداد بازدیدکننده: 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

توجه به فرهنگ بومی لازمه‌ انجام پروژه‌های عملیاتی استان‌ها است

رحیمی گفت: هر منطقه علاوه بر مقتضیات جغرافیایی و معادن و منابع، به لحاظ فرهنگی نیز اقتضائات منحربفردی دارد که توجه به آنها می‌تواند ظرفیت‌های انسانی و امکاناتی استان‌ را برای حمایت از فعالیت‌ها ترغیب کند.

~/Asset/News/News/Image/کالای بومی.jpg

رهبر رحیمی؛ عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یک متخصص نمی‌تواند در همۀ حوزه‌های علمی تخصص داشته باشد، کار گروهی را لازمۀ انجام پروژه‌های بزرگ دانست.


وی افزود: می‌توان نیازهای واقعی کشور را در قالب پروژه‌های تحقیقاتی تعریف کرد و هر بخش از آن را به یک گروه متخصص و اهل‌فن ارجاع داد. در این روند، هم سرعت و هم کیفیت در بالاترین سطح ممکن خواهند بود.


رحیمی ادامه داد: گرچه در برخی پروژه‌های کوچک، کار فردی با سرعت بیشتری انجام می‌شود اما باید دانست در موضوعات اساسی و پروژه‌های بزرگ با کار فردی نمی‌تواند به موفقیت رسید چون موضوعات این حوزه‌ها غالباً ابعاد گسترده‌تر و متنوع‌تری دارند که هر یک نیازمند تخصص خاص خود است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: برای جلوگیری از اختلال در پروژه‌ها، می‌توان گروه را براساس تخصص‌های موردنیاز به زیرگروه تقسیم کرد تا با تناسب منطقی و سازوکار حرفه‌ای فعالیت کنند.


عضو فرهنگستان علوم، توجه به فرهنگ بومی را یکی از لازمه‌های انجام پروژه‌های عملیاتی در استان‌ها و مناطق دانست و خاطرنشان کرد: هر منطقه علاوه بر مقتضیات جغرافیایی و معادن و منابع، به لحاظ فرهنگی نیز اقتضائات منحربفردی دارد که توجه به آنها می‌تواند ظرفیت‌های انسانی و امکاناتی استان‌ را برای حمایت از فعالیت‌ها ترغیب کند. در این موارد می‌توان از توانایی دانشگاه‌های بزرگ نیز در قالب مشارکت بهره برد.


رحیمی تمرکززدایی را از عوامل توسعۀ منطقه‌ای برشمرد و گفت: امکانات انسانی و حمایتی نباید در یک کلانشهر محدود شود چراکه این روند سبب می‌شود شکاف موجود بین کلانشهرها و شهرستان‌ها هر روز بزرگتر شود که مهاجرت نخبگانی به سمت شهرهای بزرگ تنها یکی از آسیب‌های آن است.


وی ارائه تسهیلات تشویقی، برگزاری نشست‌های نخبگانی با مسؤولان اجرایی استان و دستگاه‌های درون‌استانی و همچنین استفاده از ایده و نظرات نخبگانی را از دیگر ضرورت‌های توسعۀ منطقه‌ای برشمرد و گفت: اعتبارات تحقیقی خوبی در شهرستان‌ها وجود دارد اما در اختیار نیروهای متخصص دانشگاهی قرار نمی‌گیرد. سازمان‌ها و نهادها هزینه‌های بسیاری را در سال صرف رفع مشکلات و نیازهای خود می‌کنند اما در این مسیر، کمترین توجه را به دانشگاه دارند.


عضو فرهنگستان علوم در پایان با اشاره به لزوم استقلال مالی دانشگاه، گفت: دانشگاه باید نگاه و تمرکز خود را از حمایت‌های مالی دولت بردارد و تلاش کند با تولید ثروت از پروژه‌های تحقیقاتی خود از راه ارتباط با جامعه و صنعت، به سمت استقلال مالی حرکت کند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156592
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین